Followers

Thursday 23 February 2012

Pelik Tetapi Benar: Sedar Setelah Koma 19 Tahun

Jan Grzebdki
Seorang lelaki yang koma selama 19 tahun akhirnya bangun dan mendapati dunia ini terlalu asing baginya.

Seorang pekerja keretapi berbangsa Poland, Jan Grzebski, jatuh koma setelah mengalami kemalangan akibat dilanggar keretapi. Beliau mengalami kecederaan yang amat teruk apabila kepalanya tersepit di antara dua buah gerabak keretapi.

Beliau sedar dari koma pada hari Ahad, 3 Jun, 2007 dengan melihat wajah isterinya yang setia, Gertruda memandang wajahnya. Isteri beliau telah menjaganya dalam tempoh yang panjang itu tanpa jemu.

Para doktor menganggarkan bahawa Grzebski akan hanya hidup selama dua tahun selepas koma pada tahun 1988 dan doktor mendapati terdapat ketumbuhan pada otaknya.

Walaupun begitu, beliau masih sihat berkat kesungguhan isterinya menjaganya dengan penuh kasih sayang. Isterinya memberinya makan, memandikan suaminya yang kaku itu setiap hari dan mengalih-alihkannya setiap sejam sekali untuk mengelak daripada jangkitan kerana terlalu lama berbaring.

Menurut doktor, istaerinya telah melaksanakan "tugas umpama suatu pasukan penjagaan rapi."

Berkat dedikasi isterinya, pada usia 65 tahun Jan sedar daripada komanya. Beliau memberitahu ahli keluarganya bahawa beliau hanya ingat-ingat lupa akan saudara-mara yang berhimpun dan bercakap dengannya demi untuk mendapatkan respons daripadanya. 

Apabila beliau sedar semula dunia cukup berbeza daripada dahulu yang berada di bawah pemerintahan komunis.

"Apabila saya koma kedai hanya menjual teh dan cuka. "Daging dicatu dan orang ramai beratur panjang untuk mendapatkan petrol. Sekarang saya lihat orang ramai di jalan raya menggunakan telefon bimbit dan terdapat begitu banyak kedai yang menjual pelbagai barang hinggakan kepala saya pening."

Setahun selepas Jan mengalami kemalangan Poland bukan lagi negara komunis dan bermula menjadi negara moden seperti sekarang.

Iklan TV dan fesyen begitu asing kepada Jan. Beliau begitu teruja dengan jalan raya dan barangan yang berwarna-warni dan beliau berkata dunia lebih cantik sekarang.

Berikut peristiwa yang tidak sempat beliau alami semasa koma:

1989 – Askar Soviet meninggalkan Afghanistan; Rubtuhnya tembok Berlin

1990 – Panggilan pertama menggunakan telefon bimbit

1991 – Perang Teluk yang pertama

1993 - Bill Clinton menjadi Presiden Amerka Syarikat

1997 - Puteri Diana meninggal dunia dalam kemalangan di Paris

2001 – Tragedi 11 September

2003 – Perang Teluk Kedua; MySpace.com dilancarkan

2005 - Pope John Paul II, warga Poland, meninggal dunia

Isteri beliau yang setia menunggu berkata bahawa dia tidak pernah putus asa, dia menangis dan banyak berdoa sepanjang tempoh tersebut

Gertrude yang begitu gemnbira dengan keadaan suaminya, Ian berkata: "Inilah ganjaran berkat jagaan, keyakinan dan kasih sayang."

- 6 Jun, 2007

Sumber: Daily Chili, The Star

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...