Followers

Saturday 4 February 2012

Kitab Ilmu Perubatan Kesufian (Kitab Tibb)

Tidak lama dahulu Pak Aji ada beli sebuah buku, namanya seperti di atas atau nama asalnya kitab Al-Tibb Al-Rauhi As-Sufi karangan Sheikh Hakim Moinuddin Chisti. Berikut blurb pada buku tersebut:

Rawatan sufi adalah berdasarkan ajaran yang berhubung kait dengan kesihatan dan kesucian hati. Para kaum sufi seperti    juga kaum muslimin lain, sentiasa melibatkan diri dengan masyarakat umum, dan sangat prihatin tentang kesihatan fizik mahupun spiritual umat Nabi Muhammad s.a.w.

Kaum sufi berpegang pada hakikat bahawa tiada penyakit yang tidak boleh diubati kecuali mati. Dengan itu, apa jua penyakit terlebih dahulu dikesan punca datangnya penyakit itu. Dari sudut ini, antara banyak perkara yang disarankan oleh Rasulullah s.a.w.  seperti kaedah penyediaan herba, rawatan menggunakan minyak, berpuasa, berdoa dan sebagainya.

Pengarang buku ini telah berhasil menyusun isi kandungan buku ini berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan kitab-kitab rawatan yang lain. Beliau telah mengarang banyak buku mengenai pelbagai aspek perubatan. Beliau adalah bekas pakar penyelidik Fullbright Foundation yang berpusat di Amerika. Dengan kepakaran yang ada, beliau diberi latihan oleh Sheikhul Islam Nikmatullah Sha'arani, Pegarah Syariah di Afghanistan, dan juga Pir Syed Daud Iqbali, seorang anggota pasukan Perbatan Islam yang terkenal.

Berikut foto buku ini yang diterbitkan oleh Thinker's Library:

Kitab Tibb
Pak Aji tunjukkan buku ini kepada Mak Aji sebab dia tahu yang Mak Aji sukakan hal-hal mengubat menggunakan kaedah herba dan lain-lain yang seumpama itu. Akan Mak Aji pilih untuk dikongsi di sini nanti, insya-Allah. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...