Followers

Tuesday, 30 December 2014

Roti untuk Mangsa Banjir di Rumah


As-salam.

Beberapa hari lepas kakak Mak Aji serta keluarga menyinggah di rumah Mak Aji dalam perjalanan ke Kota Bharu. Mereka baru balik dari menaiki kapal pesiaran ke Phuket serta Krabi (naiknya di Pulau Pinang - syoknya!). Dari Pulau Pinang mereka berkereta ke KL setelah menyinggah juga ke rumah adik Mak Aji di Taiping. Perjalanan ke KB terpaksa ditangguhkan kerana banjir dan jalan darat terputus. Apabila sudah ada ramai-ramai berkumpul, apalagi, merotilah lagi!! Kali ini roti khas untuk mangsa banjir yang terkandas di rumah Mak Aji! Berikut yang dihasilkan:


Rupa macam keropok lekor pun ada, kan!!
Rose petal dulang kedua.
Selepas proofing, rose petal makin kembang, cuma kurang kembang,
 kurang comey!
Dulang kedua - cuba lihat bahagian tengahnya tu!
Ini pula roti berinti bluberi dan juga keju. Ralit pula Mak Aji menganyam!
Yang macam dugong tu berintikan chocolate chips manakala selebihnya
berinti keju. 
Piza mini.
Sebelum bakar nampak OK tetapi selepas bakar nampak KO sebab bawang 
jadi lebam! Lesson learnt: Kalau nak bubuh bawang, pastikan bawang Holland!

Hasilnya:



Rose petal yang tidak kembang secukupnya - underproofing ke?? Kalau tunggu
 lama sangat takut overproofing pulak!
Dulang kedua juga menerima nasib yang sama!

Kan dah cakap, lebam, kan! Pastikan guna bawang Holland ya!

Kembang tak kembang, lebam tak lebam, namun roti Mak Aji tetap laris terjual (kepada ahli keluarga sahajalah), alhamdulillah! Roti sudah habis pun masih ada yang bertanya lagi tentang roti - "ada lagi ke??"






My Marble/Rainbow Loaf Adventures

Mak Aji cukup teruja melihatkan marble loaf yang dihasilkan oleh ahli-ahli Kelab Roti (KR) - cukup menarik dengan warna-warninya. Di hati teringin juga Mak Aji menghasilkan yang sama! Dengan keinginan itu maka bermulalah adventure Mak Aji dengan marble loaf ini!

Berikut foto rainbow loaf terkini yang dihasilkan dan Mak Aji cukup berpuas hati dengannya!:

Apa macam? Ada jadi??

Jangan teruja sangat dengan roti yang Mak Aji tunjuk tadi sebab sebelum berjaya menghasilkan roti di atas, Mak Aji pernah kurang berjaya semasa bereksperimen sebelum itu. Berikut percubaan pertama yang agak kurang menjadi:


Marble loaf yang kurang marvellous!

Mak Aji buat secara agak-agak sahaja - nasib baik jadi, nasib kurang baik, maka kurang menjadilah dia! Kisah lanjut tentang pertama percubaan ini DI SINI.

Untuk percubaan kali kedua Mak Aji buat yang lagi ringkas, tiada lagi macam mahu buat tocang bagai - main gulung sahaja. Mak Aji saksikan cara membikin marble loaf dan yang seumpama dengannya (rainbow loaf) di Youtube seperti di bawah (kedua-dua pautan ini Mak Aji peroleh daripada KR):



Maka berbekalkan tutorial daripada Youtube serta resepi yang Mak Aji biasa gunakan untuk menghasilkan roti sandwic (DI SINI  - rujuk terjemahan resepi ini di ruang paling bawah!!), maka terhasillah rainbow loaf di atas.

Berikut beberapa foto semasa membikin rainbow loaf itu - foto kurang lengkap sebab Mak Aji buat kerja sendiri tanpa bantuan sesiapa - susah untuk rakamkan fotonya apabila tangan berlumuran tepung!:

Rainbow loaf sedang proofing.
Apabila doh sudah naik sampai agak-agak mahu sampai ke paras bibir atas acuan, Mak Aji tutup acuan dengan penutupnya. Sesudah ditutup, doh masih naik lagi hinggakan seolah-olah keluar lidahnya mengejek Mak Aji, he he! Ok, Mak Aji faham - doh terlalu banyak untuk acuan ini. Lain kali kena kurangkan doh atau kalau menggunakan resepi ini, Mak Aji kena beli acuan yang saiznya lebih besar! Lesson learnt! Percubaan kali pertama satu resepi, dohnya terkurang (memang ubah suai resepi dengan membuat pengiraan bagai nak rak, doh terkurang sampaikan penutupnya Mak Aji tidak gunakan). Percubaan kali kedua dengan resepi yang lain, doh terlebih pulak, haisyy!

Jelir lidah ya! Mak Aji potong sahaja lidah itu!

Apapun, setelah roti siap dibakar, ini yang dikeluarkan dari ketuhar:

Dari luar semacam corak marble jugalah.
Potongan pertama roti kurang menyerlahkan corak gulungnya.
Masya-Allah, semakin dipotong semakin menyerlah serinya!

Alhamdulillah percubaan kali kedua membuahkan hasil yang memuaskan hati - cuma Mak Aji kena buat fine-tuning agar tidak diejek lagi oleh roti (insiden jelir lidah itulah!) 

Begitulah adventure Mak Aji dengan marble/rainbow loaf ini. Moga ada lagi adventures yang lebih menarik pada masa hadapan, insya-Allah! 

Catatan: Untuk manfaat mereka yang kurang fasih berbahasa Inggeris, Mak Aji perturunkan resepi sandwich loaf Dorina seperti yang berikut:


Panaskan ketuhar ke suhu 180ºc 

Bahan-bahan:

3 1/2 cawan tepung serba guna * 
1 cawan air suam 
1/4 cawan minyak zaitun (tambah 1/2 sudu teh lagi minyak zaitun) * 
1/4 cawan yogurt (boleh digantikan dengan 1/4 cawan mayonis) * 
2 sudu besar gula  
2 sudu besar yis 
1 biji telur * 
1 sudu teh garam * 


Cara-caranya:

Hancurkan gula di dalam air suam dan masukkan yis ke dalam campuran air gula itu. Kacau sebati dan tutupkan  serta biarkan selama 10 minit atau sehingga keluar buih. Campurkan semua bahan-bahan yang bertanda * ke dalam mangkuk adunan yang besar. Tuang bancuhan yis ke dalam mangkuk besar dan kacau dengan senduk kayu sehinggalah terbentuknya doh. Kemudian mulalah menguli di atas permukaan yang ditabur sedikit tepung. Ulilah sehingga doh licin dan tidak melekat pada tangan.  Masukkan doh ke dalam mangkuk tadi dan tutupkan mangkuk dengan plastic wrap atau tuala lembab sehinggalah doh menjadi saiz dua kali ganda. Tumbuk doh dan letakkan doh ke permukaan menguli tadi. Sambung kerja menguli selama 3-5 minit. Letakkan doh ke dalam acuan roti dan biarkan doh kembang sehingga dua kali ganda saiznya. Pastikan doh bertutup lagi. Bakar selama antara 40-60 minit atau sehingga berwarna keemasan. 


Resepi di atas adalah untuk menghasilkan sandwic loaf. jadi Mak Aji teruskan proses dengan membahagikan doh kepada 4 bahagian untuk diletakkan 4 warna seperti di dalam foto paling atas. Selepas itu, Mak Aji buat seperti yang dibuat dalam video di Youtube (video ke-2). Selepas itu Mak Aji gulungkan sahaja sebelum diletakkan ke dalam acuan roti bertutup: Siap untuk dibakar!

Mak Aji harap entri ini mampu memberi manfaat!




Saturday, 27 December 2014

Tunai Janji Cucu

As-salam.

Mak Aji pernah mengirimkan roti hasil tangan Mak Aji kepada cucu yang berdua orang di Skudai melalaui anak buah yang ke sana. Setelah menikmatinya mereka menelefon agar Mak Aji membuatnya lagi untuk mereka apabila mereka ke rumah Mak Aji nanti.

Semalam Mak Aji ke KLIA untuk kali ketiga selama 3 hari berturut-turut! Kalai pertama untuk menjemput anak buah yang baru sampai dari Pulau Pinang dan terpaksa balik ke rumah Mak Aji sementara menunggu penerbangan esoknya ke Kota Bharu - penerbangnam malam dibatalkan dan ditunda ke esok harinya kerana banjir dikhuatiri bertambah buruk pada malam itu. Hari berikutnya Mak Aji menghantarnya untuk balik ke Kota Bharu. Semnalam Mak Aji pergi lagi kle KLIA untuk menjemput Along serta dua cucu Mak Aji yang tersangkut banjir dan baru dapat keluar untuk balik ke KL. 

Sampai sahaja di rumah, cucu sulung, si Naufal menagih janji Tokmanya! - "Nanti Tokma buat roti hotdog tau!" Maka merotilah Mak Aji untuk menunaikan janji kepada cucu:

Piza - berapa banyak mayonis daaa, Along??
Roti hotdog yang ditagih.
Di kiri, roti berinti pes kacang merah.


Siap sahaja roti masak, belum sempat disapu butter pada permukaannya, anak cucu sudah bergegas ke dapur (termasuklah Pak Aji juga!) - sekejap sahaja licin Mak Aji 'berjual' dengan mereka!






Alhamdulillah selesai satu episod meroti untuk anak cucu. Esok mahu order roti apa pulak???






Friday, 19 December 2014

On Your Marks, Get Set, Bake!

As-salam.

Untuk anda peminat rancangan The Great British Bake-Off, tentu sahaja kata-kata di atas cukup biasa anda dengar! Mak Aji salah seorang peminatnya juga - yang syoknya apabila Mak Aji sendiri di dapur rmenghasilkan roti atau kek, maka fikiran Mak Aji melayang jauh dan terbayang seolah-olah Mak Aji juga salah seorang pesertanya juga! He he, layan Mak Aji layan.....

Oklah, habis cerita Mak Aji melayan angan-angan, mari kita kembali ke dapur. Semalam Mak Aji meroti lagi untuk menunaikan hajat anak buah Pak Aji yang sedang sarat mengandung yang teringin untuk merasa roti sarang tebuan. Maka merotilah Mak Aji lagi setelah berehat beberapa ketika dek sibuk kerana berulang-alik ke Shah Alam untuk majlis tahlil arwah kawan Pak Aji.

Seperti biasa, sebelum mula meroti yang pastinya persiapan awal perlu dibuat kerana Mak Aji tiada pembantu/bibik untuk disuruh membuat itu dan ini. Apabila mula menguli, maka tiadalah kerja lain yang boleh dibuat secara selang-seli. Maka inilah dia bahan persiapan awal:


A well-risen dough - kalau tiada, memang takkan meroti kita!
Bahan untuk filling dan topping.
Acuan yang diap dilenserkan dengan mentega.
Ini dia fondant mat sebagai alas kerja mencanai doh - comey kan yang pink tu!
Sedikit air untuk membenam doh yang lepas itu digelekkan
atas bijan hitam dan putih.
Dough cutter.
Digital scale.

Setelah siap kerja rounding dan shaping, maka terhasillah yang berikut:


Roti sarang tebuan yang ditaburkan pelbagai kekacang.
Ini dia doh yang dibenam dan digelek atas bijan - sila abaikan
saiznya yang tidak konsisten! Kalau masuk The Great British Bake Off 
pasti kalah punya dek saiz ni!
Yang nampak merah-merah tu ada filling dan topping menggunakan
blueberry compote
(yang dibikin sendiri)!
Ini dia tuna rolls.

Setelah siap proses membakar roti, maka berikut hasilnya:


Roti sarang tebuan yang belum disiram sos butterscotchnya.
Tuna rolls - roti yang paling laris!!



Maka sempurnalah hajat mak yong untuk makan roti sarang tebuan, alhamdulillah! Mak yong nak makan roti lagi, habaq mai no!!


Catatan: Kali ini dalam The Great British Bake Off (yang hanya dalam angan-anganku!!) Mak Aji kalah dengan sebab utamanya - inconsistency in size. Tidak mengapa, better luck next time!!



Monday, 15 December 2014

Marble Loaf

As-salam.

Setelah membeli acuan roti bertutup tempoh hari, hati Mak Aji asyik mendesak diri ini untuk menghasilkan loaf menggunakannya. Malam tadi Mak Aji menyediakan doh lalu menyimpannya di dalam peti ais. Pagi ini setelah Subuh Mak Aji mengulinya lagi serta mencuba untuk menghasilkan marble loaf seperti yang diajar oleh seorang ahli Kelab Roti, Azimah Chebo, seperti dalam foto berikut:

Cara menghasilkan marble loaf.
Ini tocang versi Mak Aji - tentunya tak secantik Cik Mah (Azimah Chebo)
punya yang memang pro!
Berehatlah kamu di situ!
Setelah sejam dohnya naik lebih 2 kali ganda. Naiklah lagi hingga ke atas ya!!
Siap masak!

Inilah dia hasil akhir marble loaf Mak Aji - comey, kan!!

Kebetulan Pak Aji puasa hari ini. Setelah melihat roti ini, ditanyanya - "apa rasanya, manis ke??" Mak Aji jawab, "tawar je, roti kosong, cuma bercorak je!" Rupanya yang cantik manis seolah-olah membayangkan rasanya yang juga manis, he he!! 

Hajat Mak Aji sebenarnya agar roti naik sampai ke bumbung acuan lantas membentuk roti berbentuk empat segi. Namun begitu, dek kerana roti tidak mahu naik sampai ke tahap itu, makanya sekadar inilah yang diperoleh! Apapun alhamdulillah dari segi rupa oklah! Mak Aji menggunakan resepi roti benggali Wan Raudzah manakala cara menghasilkan marble loaf ihsan Azimah Chebo di FB!



Daripada Allah Kita Datang, Kepada-Nya Kita Kembali

As-salam.

Seminggu dua yang lepas Mak Aji dikejutkan oleh pemergian suami kepada seorang rakan sepejabat. Arwah suaminya sedang memasak ketika diserang strok secara tiba-tiba. Isterinya sedang berpantang setelah melahirkan cahaya mata kedua mereka! Arwah baru berusia awal 30-an.

Semalam pagi sekitar 7.30 pagi seorang lagi kawan baik keluarga kami, Haji Amir/Kechik bin Lazim kembali ke Rahmatullah setelah 6 bulan menderita pelbagai masalah kesihatan berpunca daripada penyakit kencing manisnya. Beliau yang berusia 68 tahun merupakan tuan punya restoran di pinggir tasik Shah Alam. Alhamdulillah setelah selesai solat Zuhur jenazahnya disembahyangkan dengan diimamkan oleh Habib Ali Zaenal Abidin dengan disudahi doa yang cukup panjang. 

Arwah Haji Amir bersama-sama isterinya Ibu Dewi.

Arwah cukup dikenali dan disegani masyarakat di Seksyen 6 Shah Alam, juga di sekitar Sidoarjo, Surabaya, tempat mereka menetap di Indonesia. Bersama-sama isterinya arwah membangunkan sebuah pondok pesantren yang menempatkan anak-anak yatim yang dibawa dari serata Indonesia untuk diberikan pendidikan serta tempat tinggal percuma. Arwah juga seorang yang cukup memuliakan golongan habaib dan beliau bergiat cergas menganjurkan aktiviti dakwah di Indonesia. Pasangan suami isteri ini juga tidak putus-putus menerima tetamu di rumah mereka termasuklah Mak Aji dan Pak Aji. Merekalah juga yang sering menjadi tempat anak-anak Mak Aji meminta bantuan sekiranya menghadapi apa-apa masalah terutama sekali dari segi kesihatan. Hanya Allah sahajalah yang mampu membalas jasa dan budi baik mereka!

Doa serta Al-Fatihah dikirimkan kepada arwah Haji Amir. Moga Allah menempatkan roh beliau dalam kalangan orang-orang yang soleh. Amin ya Rabbal Alamin.




Moga Suria Janib serta Ibu Dewi reda dan ikhlas melepaskan suami masing-masing kembali menghadap Allah. Dua orang cahaya mata masing-masing yang ditinggalkan merupakan amanah yang insya-Allah akan dididik sebaik mungkin untuk menjadi anak-anak yang soleh dan solehah, amin!!




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...