Followers

Saturday 18 February 2012

Bungkus Hadiah Cara Baharu

oleh: CHIN MUI YOON 

star2@thestar.com.my



Lupakan kertas dan pita perekat. Untuk gaya hidup yang lebih hijau, cubalah membungkus hadiah mengikut kaedah tradisi Jepun — gunakan fabrik.
Orang Jepun memang terkenal dengan seni membungkus hadiah yang begitu kreatif dan berseni. Mereka bukan sahaja menggunakan kaedah yang begitu menarik malah mesra alam dan tidak lekang dek zaman.
Gaya membungkus hadiah cara furoshiki menggunakan fabrik tradisional telah digunakan berkurun lamanya; kata itu berasal dari zaman Edo lagi (c. 1600-1800CE) dan pada mulanya digunakan untuk menjelaskan kain polos yang dipotong empat segi dan digunalan untuk membungkus pakaian di sento (tempat mandi awam). Kemudiannya para pedagang menggunakan potongan kain yang serupa untuk membungkus barang dagangan mereka dan selepas itu orang ramai mula menggunakannya untuk membungkus hadiah.
Apabila plastik mula digunakan pada zaman moden, cara membungkus ini menjadi kurang popular. Walaupun begitu kaedah ini mula kembali popular sebagai kaedah yang mesra alam serta chic untuk membungkus hadiah. Kini, furoshiki diperbuat daripada kepingan fabrik sutera, chirimen (crepe sutera, yang biasa digunakan untuk membuat kimono), kapas, linen, rayon dan juga nilon. Bungkusan fabrik ini begitu versatil dan dalam pelbagai saiz yang boleh memuatkan hadiah sebesar tapak tangan sehinggalah fabrik lebih besar daripada cadar. 
Jo-Ann Yeoh dengan peragaan fabrik furoshiki di kedainya.
Sejak kebelakangan ini, furoshiki muncul di Malaysia, dan sekarang, sebuah kedai cenderamata Give! mula mengetengahkan gaya ini. Kedai ini merupakan idea orang yang sama yang memulakan rangkaian Memory Lane yang menjual cenderamata dan kad ucapan.
“Saya mula mengenali furoshiki semasa bekerja di Japan pada awal 1990-an dan saya sentiasa teringat-ingatkannya,” kata Jo-Ann Yeoh, pengarah urusan Memory Lane dan Give!.
“Orang Jepun bukan sahaja menggunakan fabrik untuk membungkus hadiah malah barangan seharian juga. Rakan sekerja saya biasa menggunakan kain untuk membungkus bekalan makanannya dan membawa punjut kain itu ke pejabat setiap hariy. Dan di pusat membeli-belah kita boleh meminta agar mereka menggunakan kain dan bukannya kertas untuk membungkus hadiah kita.”
Dengan itu lahirlah Give!. Kunjungan pada hari minggu ke kedai itu menyaksikan kedai tersebut penuh dengan pelanggan yang memohon untuk mendapatkan gaya membungkus yang unik ini.
Laci-laci kecil di kedai itu menyimpan pelbagai jenis fabrik kecil yang digulung dan diikat dengan kemas. Fabrik ini dalam pelbagai saiz untuk memuatkan pelbagai saiz hadiah. Pelbagai corak fabrik disediakan -  cherry blossoms berlatarbelakangkan langit biru, corak berkotak, berjalur dan berbintang dan sebagainya. 
Apabila Yeoh membeli kain furoshiki Jepun yang klasik, beliau juga membeli pelbagai pilihan dabrik yang lebih mampu dibeli yang diperoleh daripada pembekal tempatan dan dari seluruh Asia. Jadi, terdapat juga fabrik batik dengan corak bunga-bungaan dan tumbuh-tumbuhan serta songket dengan benang emas dan juga motif kartun yang comel.
Dibungkus dengan penuh kasih sayang: Anda boleh menghias hadiah yang dibungkus kain ini dengan riben sutera atau kertas, manik dan sebagainya, ataupun huruf dengan nama penerimanya. — Chin Mui Yoon/The Star
Give! juga menyediakan khidmat membungkus hadiah, dengan menyediakan pelbagai hiasan serta menjadikan hadiah lebih istimewa. 
Kedai Give! yang pertama dibuka di Suria KLCC pada tahun lepas. Ada pelanggan yang mahukan agar sebuah kereta dibungkus dengan furoshiki – dan penerima hadiah yang bertuah ini mesti boleh membuka hadiah ini dengan sekali 'sentap' sahaja!
Ada juga pelanggan yang meminta agar dibungkus sebuah kota – berisi wang tunai enam angka!!
Mengikut Yeoh,“Hadiah merupakan ekspresi yang membayangkan siapa kita dan siapa penerimanya kepada kita."
“Saya pernah menganjurkan parti baking untuk anak perempuan kawan saya dan saya membuat 12 helai apron kecil yang setiap satunya dijahit labuci mengikut nama tetamu. Terdapat juga topi yang sedondon dengan apron itu. Begitu seronok sekali anak perempuan itu dan kawan-kawannya.
“Seorang lagi kawan saya begitu meminati Donny Osmond, jadi saya sentiasa menghadiahinya kalendar Donny Osmond setiap tahun. Sudah menjadi seolah-olah tradisi antara kami!”
Dan apakah hadiah paling istimewa yang pernah diterima oleh Teoh?
“Tentunya iPad yang saya baru dapat daripada kawan yang saya jaga semasa dia sakit. Memang hadiah itu agak  simple, tetapi saya memang suka sebab memang saya inginkannya.
“Saya sering ditanya tentang apa hadiah yang sesuai diberi. Saya sering memberi jawapan, hadiah bergantung pada orang yang menerimanya, dan hadiah mesti penerimanya gembira, bukannya hadiah yang membuat anda sebagai pemberi hadiah gembira.”
Dan jika hadiah dibungkus dengan kain, gaya furoshiki, sudah tentu penerimanya lebih gembira.
Give! terdapat di lokasi ini: C34, Concourse Level, Suria KLCC.

Catatan: Berita ini mengingatkan Mak Aji tentang kain saprah yang digunakan oleh orang-orang tua kita pada masa lalu. Kain ini bukan sahaja untuk menjadi alas makanan semasa makan bersila/bersimpuh, malah juga dijadikan pembungkus buah tangan/hadiah apabila berkunjung ke rumah rakan taulan!! Macam sama saja!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...