Followers

Thursday 23 February 2012

Patutkah Wanita Mengandung Menggunakan Telefon Bimbit?

Telefon bimbit begitu meluas penggunaannya dalam sedekad yang lalu dan malangnya ia sudah menjadi suatu kelaziman sebelum kesan sebenarnya terhadap kesihatan didedahkan.

Akibatnya, kita mula melihat kesannya, seperti beberapa kesan terhadap kesihatan yang termasuklah ketumbuhan otak, gangguan kognitif, kerosakan DNA, risiko terhadap kesuburan dan banyak lagi.

Kanak-kanak yang mempunyai tengkorak yang nipis, otak yang lebih kecil, tisu otak yang lebih lembut dan sel yang berkembang dengan lebih cepat, adalah lebih mudah mengalami akibat buruk daripada telefon bimbit berbanding orang dewasa. Jadi, bayi di dalam kandungan mungkin juga mengalami risiko yang sama malah lebih besar lagi.

Sebenarnya, kajian baru menunjukkan bahawa kesan penggunaan telefon bimbit yang kronik terhadap otak janin haiwan dan kesannya amat teruk.
Telefon bimbit dipercayai mempunyai kesan negatif terhadap janin, terhadap anda dan anak-anak anda. Pada tahun 2008 pengkaji menganalisis hampir 13,000 kanak-kanak dan mendapati bahawa pendedahan kepada telefon bimbit semasa dalam kandungan, dan juga sebagai kanak-kanak dikaitkan dengan masalah kelakuan.

Kajian tersebut juga mendapati bahawa ibu yang menggunakan telefon bimbit 54 peratus lebih cenderung mempunyai anak-anak yang mempunyai masalah kelakuan. Apabila kanak-kanak itu sendiri  menggunakan telefon, mereka didapati:

80 peratus lebih cenderung menghadapi masalah kelakuan (behavior)
25 peratus lebih cenderung menghadapi masalah emosi
34 peratus lebih cenderung menghadapi masalah hubungan dengan rakan sebaya
35 peratus lebih cenderung hiperaktif
49 peratus lebih cenderung menghadapi masalah kelakuan (conduct)

Petua Keselamatan Untuk Pengguna Telefon Bimbit

Anda boleh minimumkan pendedahan kepada radiasi elektromagnetik daripada telefon bimbit dan alat tanpa wayar lain dengan mengikuti nasihat berikut:

Kanak-kanak Tidak Boleh Menggunakan Telefon Bimbit: Kanak-kanak tidak boleh menggunakan telefon bimbit atau alat tanpa wayar yang lain kerana mereka terdedah kepada radiasi. Ini kerana tengkorak mereka jauh lebih nipis berbanding orang dewasa.

Kurangkan Penggunaan Telefon Bimbit: Matikan jika tidak digunakan. Gunakan untuk kecemasan atau hal-hal penting sahaja. Apabila telefon terpasang, ia mengeluarkan radiasi walaupun anda tidak membuat panggilan. Jika anda mengandung, elak atau kurangkan penggunaannya.

Gunakan Telefon Rumah atau Pejabat: Walaupun semakin ramai yang menggunakan telefon bimbit sebagai satu-satunya cara untuk dihubungi, janganlah anda terpengaruh untuk mengikuti kegilaan ini.

Kurangkan atau Jangan Gunakan Langsung Alat Tanpa Wayar yang Lain: Tanyalah diri anda, andakah anda benar-benar perlukannya? Jangan sekali-kali simpan alat-alat elektronik alat tanpa wayar di dalam bilik tidur anda kerana semua itu akan menjejaskan tidur yang berkualiti.

Gunakan Telefon Bimbit Hanya Jika Resepsinya Baik: Lebih lemah resepsi, lebih banyak kuasa yang digunakan oleh telefon untuk transmit, jadi lebih banyak radiasi dikeluarkan, dan lebih dalamlah gelombang radio memasuki tubuh anda. Anda sepatutnya hanya gunakan telefon apabila resepsinya bagus sahaja.

Jangan Bawa Telefon Bimbit pada Tubuh Anda: Bawalah di dalam beg dan jangan di dalam poket baju, juga jangan di dalam poket seluar sekiranya anda menghargai kesuburan anda.

Jangan Andaikan Ada Telefon Lebih Selamat Drp yang Lain: Memang tiada telefon bimbit yang "selamat."

Jauhkan Diri Anda daripada Telefon Bimbit Jika Terpasang: Tempat yang paling bahaya dari segi pendedahan radisi ialah enam inci dari antenanya. Pastikan jarak tubuh anda dengan telefon bimbit lebih daripada enam inci.

Hormatilah Mereka yang Lebih Sensitif: Ada golongan yang sensitif dan boleh berasa kesan telefon bimbit orang lain di dalam bilik yang sama. Jika anda di dalam mesyuarat, di dalam kenderaan awam, di mahkamah atau tempat awam lain, seperti di klinik matikan telefon dan elakkan penggunaannya dekat dengan kanak-kanak. 

Sumber: Dr. Mercola 23 Februari 2012

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...