Followers

Tuesday 5 November 2013

Meng-Kelantankan Menantu

As-salam.

Orang dulu-dulu ada menyebut mereka yang masuk Islam sebagai 'masuk Melayu.' Ini pula cerita Mak Aji pasal 'masuk Kelantan!' Kalau tidak pernah mendengar istilah ini, jangan pula hairan sebab istilah ini baru Mak Aji cipta! Ceritanya seperti berikut.

Mak Aji ada tiga orang menantu, seorang lelaki (suami Along, warga Kota Bharu) yang mereka sekeluarga sekarang menetap di Skudai, serta dua menantu perempuan, seorang berasal dari Alam Damai, Cheras dan seorang lagi dari Hutan Melintang, Perak.

Mak Aji selesa berbahasa dialek Kelantan dengan mereka seharian kerana mereka alhamdulillah faham apa yang Mak Aji katakan, kecuali sekali-sekala terpaksalah Mak Aji standardkan bahasa Mak Aji.

Anak-anak Mak Aji pula berbahasa standard dengan isteri masing-masing. Jadi di rumah ini kami saling code-switching antara bahasa dialek dan bahasa standard. Menantu Mak Aji pun apabila sudah sering mendengar kami berbahasa dialek, mereka faham,cuma tidak boleh menggunakan dialek tersebut.

Pada suatu malam, sedang Mak Aji serta menantu menghidangkan makan malam, salah seorang menantu, Nadia memanggil suaminya untuk makan, "abe, make!". Kami saling memandang mukanya dan masing-masing berderai ketawa!! Entah dari mana datangnya, hujan tidak ribut pun tidak, terpacul dari mulutnya dialek Kelantan!

Nampaknya dek kebiasaan mendengarnya maka Nadia pun testing water dengan bahasa dialeknya, he he!! Dahlah selepas itu masing-masing menyebut "abe make" untuk memanggil masing-masing untuk masuk ke dapur makan!

Nampak gaya Mak Aji tidaklah terpaksa susah payah meng-Kelantankan mereka seba seorang sudahpun di-Kelantankan sedikit, tinggal lagi Mida (menantu satu lagi) yang secara perlahan-lahan kami Kelantankan!

Dari belakang, Nadia, Hanif, Boy, Zhafran dan Mida.
Di tengah, Mak Aji serta Pak Aji.
Di hadapan, Madihah dan Asyraf.
Dalam foto di atas cuma keluarga Along yang tiada sebab dia balik ke Kota Bharu untuk raya puasa yang lepas. 



5 comments:

Umm AA said...

salam makji,
Mesti menantu2 makji seronok dpt mertua yg sporting cam makji nie..siap mengkelatekan mrk lagi tuh..heheh..
agak2 nanti si aleesya pun boleh cakap kelate jugak kan, terer dr mak dier..hehe

Anonymous said...

One big happy family..sweet Madihah tu...

QA's ~ mamapapa said...

salam mak aji...untungla mertua sy tak pyh kelantankn sy sbb sy dh 5 thn brsekolah kt sna..dh mmg jadinya trlebih kelantan dr org kelantan,eheheh!!!

Kamsiah yusoff said...

kat rumah saya ni pulak..bahasa bercampur aduk..kelantan tak..kedah pun tak..:)

Ummu Madihah said...

Salam Ummuaidan,

He he, jangan ada yang marah pulak bila mereka di-Kelantankan! Insya-Allah Aleesya pun kena tahu dialek kita, rugi kalau tak tahu!

Salam Wan,

Insya-Allah, amin!! Itulah sorang lagi anak dara i!

Salam QA,

Dah siap ter-Kelantan ya, he he! Mak Aji kalau ke KT pun Mak Aji cakap ganu, he he, entah jadi entah tidak!

Salam Kam,

He he, ni dah jadi bahasa rojak eh! Takpa terciptalah dialek baru yang menggabungkan Kedah dan Kelantan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...