Followers

Friday 3 February 2012

Nak Kena Saman??

                                                               

Sebenarnya sudah bertahun kita diwajibkan oleh undang-undang agar memakai tali pinggang keledar, cuma yang baru sahaja diwajibkan berkuat kuasa 1 Januari 2012 (setelah ditangguhkan selama 3 tahun) ialah tali pinggang keledar untuk penumpang di belakang. Walaupun begitu, kebanyakan penumpang di belakang tidak mengendahkan peraturan tersebut sebab seolah-olah tiada penguatkuasaan. Itu termasuklah Mak Aji sendiri. Mari kita baca petikan berita di bawah:

KUALA LUMPUR: Bermula esok, tiada alasan boleh digunakan pemilik kenderaan di negara ini sekiranya didapati gagal menggunakan tali pinggang keledar depan atau belakang.
Ini kerana, tempoh pengecualian tiga tahun akan tamat bermula jam 12 tengah malam ini (1 Januari 2012).
Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Hesdey Ahmad berkata, selepas tempoh itu, tindakan menyaman pemilik kenderaan akan diambil pihak berkuasa.
“Kita percaya, ramai pemilik kenderaan akan memberi pelbagai alasan termasuk tidak tahu ia sudah dikuatkuasakan.



Semalam ketika kami dalam perjalanan ke Melaka kerana menziarah orang meninggal, seorang kawan dari ofis menyebut yang dia baru sahaja kena saman kerana anaknya yang duduk di kerusi belakang tidak memakai tali pinggang! Hendak tahu berapa samannya?? RM400.00!!! Sebanyak itu boleh lepas bayar tol sebulan atau belanja minyak kereta sebulan!! Kecualilah jika anda hendak bersedekah kepada kerajaan - bukankah lebih baik beri sedekah kepada anak yatim??

Jadi, moral ceritanya, pakai sahajalah tali pinggang, kalau tidak nasib tidak baik, melayang lagi duit tidak pasal-pasal!! 

So, everyone, do buckle-up, or else........ pay your fine!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...