Followers

Friday 3 February 2012

Makan Sampah??

Pada pagi tadi,dalam perjalanan pulang berjalan kaki ke pejabat setelah keluar dari bank, Mak Aji terserempak seorang lelaki berbangsa India yang berusia sekitar 30-an menyelongkar plastik sampah berwarna hitam (terletak di sisi bangunan) dan menyuap makanan dari dalam plastik itu terus ke mulutnya!!! Mak Aji tergamam, tidak terkata apa. Mak Aji terus berlalu dengan hati berkata-kata, "Di bumi Malaysia yang agak makmur ini masih ada yang makan sampah??" Setelah berjalan beberapa langkah, Mak Aji berpusing dan berjalan ke arah orang itu lantas mengeluarkan sedikit duit dan menyuruhnya membeli makanan di warung yang hanya beberapa langkah dari situ. Orang itu membelek-belek wang yang diberikan dengan wajah yang terpinga-pinga dan dengan mulutnya kumat-kamit. Mak Aji berlalu pantas, mana tahu, takut juga jika orang itu kurang waras. 

menyelongkar tong sampah
tidur di kaki lima
Sambil berjalan Mak Aji berasa sedih mengenangkan orang tadi, nampak masih muda, bertenaga, mungkin menjadi begitu kerana kurang waras. Kita memang pernah dengar cerita orang yang berkeadaan begini, tetapi terbukti apabila melihatnya dengan mata kepala sendiri, hati kita memang begitu terkesan sekali!!

Bersyukurlah kita kerana kita dikurniakan akal yang waras dan rezeki yang melimpah ruah (antara sedikit dengan banyak sahaja) hinggakan kita kadangkala membazir dan yang lebih parah lagi tidak langsung atau kurang bersyukur akan pemberian dan anugerah-Nya. Astaghfirullahaladzhim! Ampunkanlah hamba-Mu ini yang sering alpa dan alhamdulillah atas segala limpah kurnia-Mu kepadaku!!

Sumber gambar: Google

4 comments:

AsiahRSC said...

Itu tentu mungkin tak berapa betul. Yang betul pun rasanya selalu juga makan sampah - sejuk beku dan sewaktu dengannya ... air coke dan yang sewaktu dengannya. Correct me if I'm wrong ...

Ummu Madihah said...

Setuju, makanan yg 'betul' pun belum tentu betul!! Yg pasti makanan betul yg segar d mentah spt yg d makan oleh cancer survivors mcm u! Org mcm i pun memang patut ikut sblm penyakit menyinggah!! Antara mahu x mahu, sanggup x sanggup aje.

AsiahRSC said...

ye Shimah ... nanti penyakit dah singgah susah

Ummu Madihah said...

Setuju tu, betul!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...