Followers

Saturday 25 February 2012

Hartawan Wariskan RM10 kepada Anak-anak

Yeo Chong Lin
Hartawan perkapalan, Yeo Chong Lin akan hanya mewariskan S$1 (RM2.40) kepada setiap empat orang anaknya.

Warga Singapura berusia 77 tahun itu juga tidak meninggalkan sesen pun untuk teman wanitanya selama enam tahun. Sebaliknya Yeo meninggalkan keseluruhan hartanya sebanyak S$45juta (RM109juta) kepada tujuh adik-beradiknya.

Beliau memaklumkan Lianhe Wanbao bahawa beliau sudah memutuskan hubungan dengan anak-anaknya.

Yeo, pemegang saham utama Yeo Holdings, kalah dalam saman perceraian yang menyebabkan beliau terpaksa membayar S$24juta (RM58juta) kepada bekas isterinya, Nancy Tay pada tahun lepas.

Wang tersebut d ibawah jagaan anak sulungnya yang berusia 56 tahun.

Foto yang diambil lama dahulu

Sebelum itu, hartawan itu telah menyerahkan S$25juta (RM60juta) wang tunai dan juga saham syarikat kepada anak bongsunya, 45, dan S$15juta (RM36juta) kepada kedua-dua anak perempuannya - berusia 48 dan 54.

Yeo berkata bahawa keempat-empat anaknya dan lapan cucunya tidak pernah mengunjunginya atau menelefonnya sejak itu.

"Walau apapun yang berlaku, saya masih bapa mereka. Namun, mereka tidak mengendahkan saya selepas mengambil wang tersebut. Mereka tidak bertanya khabar pun," kata Yeo.

Yeo, yang memulakan kerjayanya sebagai kerani perkapalan pada usia 17, merupakan seorang jutawan atas usaha sendiri.

"Keluarga saya amat miskin. Bapa saya tidak meninggalkan basikal pun semasa dia meninggal dunia.

"Selama 60 tahun lepas, saya bekerja keras setiap hari, mengorbankan diri saya agar keluarga saya dapat hidup dengan selesa.

"Saya menghantar anak-anak saya belajar ke luar negara. Mereka juga tidak perlu bekerja untuk membayar yuran pengajian mereka, mereka juga boleh memandu kereta baru.

"Mereka tidak pernah menghargai pengorbanan saya. Saya tidak pernah berhutang apa-apa dengan mereka!"

Yeo, yang sekarang tinggal dengan teman wanitanya, berkata bahawa dia tidak akan kahwin lagi.


Sumber berita dan foto: sinchew.com.my
Diterbitkan pada: 24 Feb., 2012

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...