Followers

Thursday 16 February 2012

Orang Mati Hendak Mengundi

Seorang nenek berusia 91 tahun yang merupakan seorang pengundi berdaftar (pada pilihanraya tahun 2008 dan sebelumnya) terkejut apabila mengetahui bahawa namanya terkeluar daripada senarai pengundi.

Faiz Syazwam menjamin akan menyiasat perkara tersebut.
Warga tua dari Taman Free School itu telah memohon khidmat ADUN Komtar assemblyman, Ng Wei Aik, yang membawanya ke pejabat SPR di Pulau Pinang untuk melaporkan perkara itu dan memaklumkan bahawa warga tua ini masih hidup. Selepas membuat semakan, terdapat sembilan orang dari kawasannya (semuanya warga emas) telah terkeluar dari senarai pengundi.

“Ini kesilapan besar di pihak SPR dan perbuatan ini tidak profesional." 
“Mereka  (SPR) sepatutnya membuat pemeriksaan lebih teliti sebelum mengeluarkan mana-mana nama daripada senarai,” ujar beliau selepas bermesyuarat dengan penolong pengarah SPR negeri, Faiz Syazwan Zainal Abidin di pejabat beliau di Weld Quay.
Ng mendakwa bahawa SPR memberi maklum bahawa nama-nama dikeluarkan daripada senarai kerana mereka didapati tidak aktif oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). 
“Hanya kerana ada segelintir yang tidak menukar kad pengenalan mereka kepada MyKad, ini tidak bermakna mereka sudah mati,” tambah beliau.
Faiz Syazwan menjamin akan menyiasat perkara itu dengan pihak ibu pejabat SPR di Putrajaya dan JPN.


Sumber berita dan foto: The Star 16 Februari 2012

Catatan: Sudahkah anda menukar kad pengenalan anda kepada MyKad?? Kalau belum, berbuatlah segera, kalau tidak, anda akan dianggap mati!!??? Peringatan lagi: Sebelum ke pusat mengundi, pastikan anda masih 'hidup'!! he he he!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...