Followers

Monday 9 January 2012

Nasi Lemak Bodoh

Sudah agak lama Mak Aji tidak memasak nasi lemak biasa (nasi lemak bodoh - yang paling mudahlah tu, hinggakan yang paling bodoh pun boleh masak! Samalah juga dengan beleda (agar-agar) bodoh!). Biarpun namanya bodoh, alhamdulillah kenyang juga kami sekeluarga (mengelat lagi) dari tengah hari ke malam! Dengan kata lain, serampang dua mata.  

Arwah mak Mak Aji pernah sebut yang kalau dimasukkan sedikit santan kepada sambal tumis, lagi sedap! Jadi itu yang Mak Aji buat. Yang tidak tahannya, selesai sahaja makan nasi lemak, mata bagai dipaksa-paksa tutup, puas menyekang kelopak mata! Itulah dia penangan nasi lemak!! Ini dia nasi lemak seadanya: 

Nasi lemak bodoh!
Lain kali masak yang cerdik pulak ya!

6 comments:

AsiahRSC said...

Ada lak nasi lemak bodoh. Nasi lemak cerdik macam mana? Cer sikit. Eh, selalu you buat sambal tumis tak letak santan ke?

- dieyana - said...

hihkhik, tak bodoh la gitu mak aji, itu namanya ns lemak cerdik, segala bagai ada tu, cukup lengkap! itu sayur apa mak aji? kangkong kah?

Ummu Madihah said...

Siah, kalau nak tahu yg bodoh tu yg basiclah, yg cerdik tu yg ada macam-macam, keranglah, sotonglah, ayamlah, dsbnya! i biasa x letak kalau buat sambal tumis. bila teringat dan ada xtra, bubuhlah, tp biasanya x. u memang bubuh eh??

Ummu Madihah said...

Dieyana, rasanya belum cukup cerdik kut? Ya, memang kangkunglah Yang!

AsiahRSC said...

I buat sambal tumis memang bubuh santan, sebab tu lah ada suatu ketika dulu ada hamba Allah tu melantak kat rumah sampai 4 kali tambah ke? Lupa lak!!!

Ummu Madihah said...

Maunya tak ingat!!! Masih ingat lagi betapa sodapnya!!! Entah bilalah lagi nak rasa sambal sedap gitu eh??? Kalau kena drive jauh sikit pun tak kisah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...