Followers

Thursday 20 September 2012

Nasi Ayam Kampung di Kampung Baru

As-salam.

Pak Aji ada urusan di KL, jadi Mak Aji menemankannya sekali. Apabila tiba waktu tengah hari, dia mengajak ke Kampung Baru untuk pekena nasi ayam kampung di medan makan bersebelahan stadium. Kedai makan ini yang kedua dari hujung jalan (kedai hujung menjual minuman). Ini nama kedainya:

Ini kedainya.

Setelah mula makan barulah Mak Aji teringat untuk merakam fotonya, alahai, semakin nyanyuk orang tua ini!! Tak apalah, kami makan dua ketul ayam kampung, dua ekor sotong masak tumis, sambal belacan, budu serta ulam-ulaman. Bil keseluruhannya RM27.00 - boleh tahan juga ya! Sebelum ini tidaklah perasan pulak jumlahnya. Apapun, alhamdulillah hidangan cukup menyelerakan, ditambah pula dengan cuaca mendung, yang kemudiannya hujan renyai-renyai, makinlah berselera kami makan!!

Kali terakhir ke mari, semasa selepas pemeriksaan jantung dan Dr. Wan belanja makan (lebih sedap sebab makan orang belanja!). Pada hari ni pun sedap sebab Pak Aji belanja, he he!!

Kami tiba sebelum jam 12 tengah hari (lihat foto) dan terdapat beberapa orang sudah menunggu. Kakitangan kedai pula sedang sibuk menuang lauk ke dalam pinggan (lauk dimasak di tempat lain dan dibawa ke mari). Sempat juga kami melihat kelibat Pak Habib Husein al-Attas yang juga menunggu makanan siap. Pak Aji sempat pergi menegurnya sebab sudah beberapa kali Pak Aji berjumpa beliau (bersama-sama Baba Aziz - yang kenal baik dengan beliau). 

Sumber

Kalau teringin makan nasi ayam kampung, jom kita ke Kg. Baru (atau ke Stadium Cheras, Mak Aji pernah ke cawangan itu tidak lama dahulu). Berbaloi pergi jauh sedikit sebab ayam kampung gorengnya cukup sedap, masih terasa lagi ni!!

Catatan: Pak Habib inilah bapa kepada Uncle Seekers yang heboh diperkatakan tempoh hari (rupa hampir sama, kan??).




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...