Followers

Saturday 29 September 2012

Belanjawan 2013

As-salam.

Seperti juga tahun-tahun sebelum ini, Mak Aji tiadalah beria-ia sangat untuk mendengar sepenuhnya pembentangan belanjawan oleh PM. Sebagai kakitangan badan berkanun sebelum ini, seperti orang lain juga, berita yang paling penting - ada bonus atau tiada, kalau ada sebanyak mana? Hal-hal lain pula tidak banyak menyangkut kami (ketika itulah). 

Seperti biasa (save the best for last), berita tentang bonus atau tidak bonus dikhabarkan pada penghujung pembentangan, jadi kalau mereka ang bekerja, sempat sampai ke rumahlah dahulu. Suatu perkara yang Mak Aji kurang senang - pembentangan biasanya bermula selepas solat Jumaat dan berakhir agak lewat - kalau tidak keluar dari Dewan awal-awal, alamat hanguslah solat Asar ya?? Mak Aji perasan Pak Lah keluar dari Dewan sekitar jam 6.00 petang semalam - pergi solat Asar, agaknyalah tu! Yang lain-lainnya bagaimana?? Jangan sampai syok sangat sampai terus hangus sudahlah!!  

PM semasa pembentangan.

Sementara kakitangan kerajaan bersorak mendapat bonus satu setengah bulan, kami pesara akan hanya mendapat RM500 sahaja - apapun alhamdulillahlah juga - sudah duduk di rumah dan tidak lagi menymbang, itu pun sudah cukup baik!! Adakah kenaikan 2% pencen untuk pesara seperti yang dijanjikan dalam belanjawan 2012 masih sah?? Harap-harap masih sahlah ya!!? Jangan tidak pulak! 




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...