Followers

Tuesday 25 September 2012

Leaving the Nest Syndrome

As-salam.

Mak Aji tergerak untuk menulis entri ini ekoran apa yang disebut oleh LG dalam blognya di sini tentang anak yang bakal masuk pusat pengajian tinggi. 

Tanpa kita sedar masa berlalu begitu pantas, anak-anak yang kita jaga sejak sebesar dua jari sudahpun dewasa. Dalam tak diam seorang demi seorang meninggalkan rumah untuk melanjutkan pelajaran dan seterusnya mendapat pekerjaan yang seringkali menyebabkan mereka terpaksa tinggal berasingan dengan kita. 

Mak Ajipun mengalami perkara yang sama. Walaupun anak ramai, enam semuanya, tetapi yang memang tinggal di rumah sekarang cuma seorang sahaja, selain Mak Aji dan Pak Aji. Ada yang balik pada hari minggu sahaja dan ada yang tinggal jauh, terpaksalah berhubung dengan telefon atau Skype sahaja. Sekurang-kurangnya teknologi terkini mampu mendekatkan mereka kepada kami, alhamdulillah!! 

Mood untuk memasak pun tidak berapa ada sebab kalau masak sekadar satu pot beras pun kadang-kadang masih akan berbaki! Hari minggu ditunggu-tunggu kerana itulah masa untuk memasak semasa anak-anak balik, apalagi apabila cucu ada sekali! Teringat pula Mak Aji akan arwah ibu yang akan terus bingkas bangun (kerana kurang sihat, asyik pening kepala) apabila anak cucu balik dan terus menanya "nak makan apa??" Sekarang ini giliran Mak Aji pula yang berasa begitu! 


Catatan: Sementara ibu sibuk (dan seronok pada masa yang sama) memasak untuk melayan anak-anak makan, anak-anak pula apa yang ibu masak (waima selipar jepun celup tepung pun) sedap, he he!!



2 comments:

Aida Salleh said...

masakan ibu kan yang paling sedap dalam dunia kak...saya pun tengah nak makan masakan emak puas2 sebelum emak berangkat ke tanah suci. nanti 44 ari tak dapat rasa air tangan mak...huhuhuu...

Ummu Madihah said...

awk nasib baik Da, mak masih ada. Sian, x dpt makan masakan mak 44 hari - abis sapa yg masak nanti?? Sementara itu makanlah puas2!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...