Followers

Monday 8 October 2012

Re-purposing Furniture

As-salam.

Semua orang sukakan rumah yang cantik dan selesa untuk dihuni. Walaupun begitu, tidak semua orang mampu mendapat rumah yang besar, mewah dan serba lengkap. Mak Aji sejak kecil yakin akan kata-kata yang lebih kurang begini -"learn to use what you do have, then you don't need what you don't have!" Kata-kata ini boleh kita aplikasikan dalam hal menghias rumah kita untuk menjadikannya rumah yang seselesa mungkin mengikut kemampuan kita! 

Cukup sekadar itu sebagai pengenalan. Sebenarnya Mak Aji hendak bercerita tentang re-purposing perabot dalam usaha menghias rumah dengan peruntukan yang terhad (ada yang merujuknya sebagai deko bajet - cuma Mak Aji agak kurang selesa menggunakan perkataan bajet!). 

Banyak blog yang memperkatakan hal ini dan kebanyakannya bercerita tentang usaha antara lainnya, membeli perabot terpakai dan mengecat dan memperbaharuinya, ada pula yang mempelbagaigunakannya, contohnya mengubah dresser menjadi kabinet audio video seperti ini:


dan sebagainya. 

Cuba teka bangku ini apa asalnya??
Sumber
Kaki mesin jahit menjadi meja konsol!
Sumber

Mak Aji sendiri pun sebenarnya pernah kerja re-purposing seperti menggunakan meja konsol sebagai meja solek, meja tulis dan sekarang sebagai meja SOHO seperti berikut:

Meja konsol diubah guna menjadi meja kerja (SOHO).

Yang pernah juga dibuat, menukar fungsi kabinet buku/fail kepada kabinet pinggan mangkuk seperti berikut:

Daripada menyimpan buklu dan fail
kepada pinggan mangkuk!

Cuma satu sahaja peringatan, pastikan raknya cukup kuat untuk menampu berat pinggan mangkuk! Kalau tidak, nescaya roboh!


2 comments:

Suhana dbp swk said...

Wah..mak Aji, mcm meja pejabatlah....bersih jer..
almari tuh pun cantik sbb warna putih..habis tu, buku2nya letak di mana?..hehe

Ummu Madihah said...

meja nak kena clear Su, baru kepala x berserabut! Buku dan fail terpaksa boh tempat lain pula! kabinet dapur dah sendat sebab dapur comey jer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...