Followers

Wednesday 31 October 2012

Mi Udang Raub

As-salam.

Kami balik kampung lagi pada hari raya ketiga untuk melaksanakan korban pada hari raya keempat. Bersekali dengan kami ada dua ekor lembu lagi yang dikorbankan. Dging dimasak dan dijamu orang kampung. Antara lauk yang dimasak, gulai kawah, singgang daging, sup daging, kerabu mangga. Meriah majlis dengan penyertaan orang kampung yang turut serta dari penyediaan termasuk menyembelih, melapah, memotong sehinggalah proses memasak dan seterusnya. Tambahan pula korban dilaksanakan di kampung yang majoritinya penduduk yang jarang-jarang sekali makan daging dek kerana harganya yang mahal. Yang bagusnya seluruh bahagian lembu dimanfaatkan (di kawasan perumahan Mak Aji dahulu bahagian kaki dan perut dikambus sahaja kerana tiada orang yang mahukannya dan tidak tahu memanfaatkannya!).

Foto korban tidak Mak Aji rakam kerana Mak Aji agak tidak selesa dengan darah. Sebaliknya Mak Aji ada foto mi udang yang dirakam semasa kami dalam perjalanan balik ke KL. Mi udang ini sudah beberapa kali Pak Aji makan (tukang masaknya berjanggut dan berketayap - jemaah masjid sebelah gerai ramai yang berkunjung - Pak Aji memang suka - birds of a feather flock together!

Kalau anda berminat untuk mencuba, bolehlah anda cari gerai ini yang terletak bersebelahan masjid Raub, sebelah kanan menghala ke KL. Gerainya dihujung kanan, yang paling hampir dengan masjid. Saksikan fotonya:

Sudahlah makan separuh jalan baru teringat merakam foto,
kelabu pula fotonya!
Ini warungnya

Mak Aji memang sarankan anda cuba sebab rasanya cukup sedap, tidak payah ditambah cili jeruk yang disediakan, rasanya sendiri sudah cukup sedap!! Kalau chef terkemuka (dari Perancis terutamanya - cukup marah jika kita minta kicap ke, sos cili dan sebagainya - menunjukkan masakannya kurang rasa hingga perlu ditambah-tambah perasa lagi!). Itu kata oranglah, Mak Aji tidak pernah makan masakan chef-chef terkemuka, wallahualam!


 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...