Followers

Wednesday 10 October 2012

Ole-ole dari Yaman

As-salam.

Pak Aji alhamdulillah selamat sampai dari Yaman pagi semalam. Dalam pada Mak Aji demam terpaksalah juga menggagahkan diri ke KLIA untuk menjemputnya kerana Zhafran bekerja semalam. 

Sebelum sampai ke rumah kami bersarapan lewat di R&R - Pak Aji kepingin makan nasi lemak setelah seminggu asyik makan roti dan nasi beriyani. 

Mak Aji tiadalah mengirim apa-apa sebab tidak tahu sangat apa yang ada di Yaman - belum berpeluang menjejak kaki ke sana. Berikut apa yang dibawa pulang:

Two-piece abaya. Bahagian luar seperti mini
kaftan jenis kain chiffon.
Ini yang bahagian dalam dari kain yang memberi.
Dari dekat - jenis bling-bling!
Yang ini agak biasa, berleher bulat, berzip di dada.

Tidaklah kusangka pandai juga Pak Aji membeli (selama ini kurang boleh diharap kalau kain bercorak - colour and design-wise). Alhamdulillah dari segi saiz, ngam-ngam sahaja, tidak perlu dibetulkan. Abaya yang agak fancy itu macam yang jenis untuk majlis formal sedikitlah (sedikit seksi pun ada, itu yang perlu dipakai selapis lagi agar jadi decent sedikit!!) manakala yang kedua yang biasa-biasa sahaja. Katanya dia berkenan yang pertama itu yang on display! Oh ya, abaya yang pertama itu lengkap dengan tudung belit dan juga niqab labuh juga dari kain chiffon. Mak Aji cuba pakai satu set, senyum Pak Aji! Macam manalah orang sana pakai, Mak Aji pakai sekejap pun berasap!! 


Buah delima dan asam limau nipis.

Buah delimanya besar-besar dan isinya cukup manis. Asam limaunya pula berkulit nipis. Kata Pak Aji orang Yaman blend sebiji-sebiji sebab kulitnya nipis. Insya-Allah akan dibuat benih untuk ditanam nanti.

Cara paling mudah mengeluarkan isi delima - gunakan hulu
pisau yang berat dan ketuk setelah dibelah dua buah delimanya.
Perhatikan betapa besar biji-biji delima, cukup manis!!

Madu dari Tarim, Hadramaut, Yaman. 

Pak Aji memang suka mengamalkan makan tamar yang direndam ke dalam susu segar. Minum susu dan telan sesudu madu untuk sarapan pagi - perut Pak Aji memang elok selepas mengamalkan petua ini - dia sebenarnya lactose-intolerant.

Minyak wangi oud.
Di atas pula minyak wangi daripada oud. Kalau selama ini Mak Aji kurang gemar oud, yang ini pula agak kurang kuat baunya, cukup wangi. Kata Pak Aji untuk lelaki dan juga perempuan, unisexlah tu!

Jazakallah my dear for the gifts, lain kali bolehlah pergi lagi, dan lain kali juga bawalah i sekali ya!!




3 comments:

Nuraihana said...

utk along xde ke?sedey la mcm nie...sob..sob...

Ummu Madihah said...

Ala Along, mama x kirim apa-apapun ngan Abah, dia yg beli, utk Madihah pun x de apa-apa juga. We had a fun time kan!!!

Nuraihana said...

Betul..betul..betul...mama balik je naufal ngan imran terus demam...tokma fever..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...