Followers

Monday 11 August 2014

Idea untuk Door Gift

As-salam.

Seperti juga cuti sekolah, bulan Syawal juga dimanfaatkan oleh sesetengah pihak untuk mengadakan kenduri kahwin. Jadi, sambil kita balik kampung beraya,kita juga berpeluang untuk hadir kenduri kahwin. Sebab itulah ada pihak yang mengadakan kenduri kahwin/rumah terbuka pada masa yang sama. Semalam ketika hadir ke kenduri anak kawan semasa belajar dahulu, layu raya dimainkan secara berselang-seli dengan lagu pengantin baru! Apapun jangan pula sampai tenggelam majlis kahwin dek rumah terbuka. Hal ini berlaku di sebuah majlis kahwin kawan kepada menantu Mak Aji. Apabila masuk sahaja ke dewan, tetamu disambut oleh suasana dan juga lagu raya - tetamu tertanya-tanya dan agak bingung! Di hujung dewan barulah kelihatan pelamin - rupa-rupanya ada pihak lain yang menumpang majlis kahwin untuk jamuan rumah terbukanya!

Baiklah kita berbalik ke tajuk entri. Ramai orang bingung apabila memikirkan apa yang harus dibuat door gift. Kalau di kampung dulu kami gelar door gift ni sisa. Mak Aji kurang pasti apa maksud di sebalik nama itu. Yang pasti bukanlah sisa mengikut apa yang kita biasa faham!

Berikut antara door gift yang ada di rumah Mak Aji - yang terkini:

Bagus bukan idea memberi madu sebagai hadiah!
Cantik pula tu dengan kotak sekali - botolnya kemas dan tidak
bergerak di dalam kotak.
Sebotol marshmellow.

Kalau Mak Ajilah, marshmellow ini Mak Aji risau sedikit untuk makan sebab ada kes yang marshmellow yang mudah didapati di pasaran adalah tidak halal! Pastikan kehalalan door gift yang kita berikan! Pun Mak Aji rasa masyarakat kita belum begitu lazim dengan benda ini, agak sedikit asing kecuali untuk masyarakat di bandar!


Agak banyak hadiahnya - sebiji cawan mini, kek cawan dan sebotol
minyak wangi yang dimasukkan ke dalam
beg kertas!
Ini pula kelopak bunga kaca semacam kristal - cantik, bukan!

Dua door gift yang berikut pula contoh yang Mak Aji simpan daripada majlis kahwin orang yang bergelar - high-end sedikitlahh, kalau masyarakat maehaen kurang mampulah untuk menyediakannya!:



Kotak kayu serta dompet mengkuang yang berisi coklat.
Yang ini pula diperbuat daripada perak - bersaiz besar untuk orang dewasa
manakala yang kecil untuk kanak-kanak!

Dua foto di atas sekadar untuk tambahan sahaja - kebanyakan orang termasuk Mak Aji sendiri hanya mampu melihat sahajalah!

Kalau anda ada contoh door gift lain, sila kongsikan ya, agar kita semua beroleh manfaat!

Oh ya, kalau mengikut pengalaman Mak Ajilah, biarkan budget kita yang menjadi garis panduan utama dalam pemilihan door gift - tentukan budgetnya terlebih dahulu dan pilihkan door gift yang sesuai dengan budget itu! Kalau tidak memang  budget larilah, tidak larat nanti kita mengejarnya!!



2 comments:

- dieyana - said...

cantik2..boleh ambik idea nih..;-))

Ummu Madihah said...

Salam Dieyana,

Boleh dimanfaatkan kalau2 ada adik ke siapa ke yang nak kahwin nanti!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...