Followers

Monday 22 October 2012

Hukum Kerat Telinga

As-salam.

Selepas makan tengah hari agak lewat di Pasir Puteh, kami terus ke Tumpat dan menyeberang sungai ke Kok Kapok, Thailand. Kami bermalam di pondok Baba setelah makan malam - nasi kerabu - cukup enak sekali! Ada sedikit kelainan daripada nasi kerabu versi Kelantan. Mereka tiada tumis manakala nasi kerabu Kelantan ada tumis. 

Semasa berborak dengan isteri Baba, dia bercerita tentang keadaan di sekitar kampung yang penduduknya ketakutan, terutama mereka yang berniaga (juga yang menoreh getah) pada hari Jumaat. Suatu amaran telah dikeluarkan oleh entah siapa agar penduduk kampung tidak keluar berniaga atau bekerja pada hari Jumaat. Mereka yang engkar akan dikerat telinganya! Memang sudah ada orang yang engkar dan sudah dikerat telinganya! Menyirap juga darah Mak Aji mendengarnya!! Ada juga yang diancam dengan pistol apabila enggan mengikut arahan tersebut. 

Keesokan harinya setelah bersarapan dengan nasi komud serta pulut inti, kami bertolak balik ke Tumpat. Dari Tumpat Mak Aji memujuk Pak Aji agar terus ke Pengkalan Kubor - sudah lama tidak berkunjung. Saksikan fotonya:

Kedai pertama yang kami masuk.
Kedai lain di situ.
Tepung pelita yang sedikit berbeza, ada tiga lapis, paling bawah air gula,
lapisan tepung dan yang paling atas lapisan santan!
Bentuknya juga sedikit berbeza, pengaruh Siam agaknya!

Mak Aji adalah membeli barang serba sedikit, jangan tidak sahaja. (Oh ya, untuk makluman MONIE, pemanggang ajaib di sini harganya RM189! Memang Nawal jual jauh lebih murah!!) Selesai membeli-belah, kami ke Tanah Merah, ke rumah kawan Pak Aji. Sebelum sampai Pak Aji menunaikan solat Jumaat di situ. Usai makan tengah hari di rumah kawannya, kami ke rumah sepupu Mak Aji juga di Tanah Merah. Selepas itu barulah kami ke rumah kakak Mak Aji di Pasir Tumbuh untuk tidur selama dua malam.





2 comments:

MONIE said...

dah ada yg murah kalau tak silap Avon

Ummu Madihah said...

Oh ya ke. terima kasih atas makluman.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...