Followers

Sunday 14 October 2012

Balik Kampung untuk Raya Haji??


As-salam.

Tidak sampai dua minggu lagi kita akan merayakan hari raya haji/korban. Anda balik kampung ke? Mak Aji insya-Allah tidak balik kerana Cik Ning (kakak sulung) akan turun ke JB untuk beraya dengan anak-anaknya di sana, jadi Mak Aji tiadalah tempat untuk beraya (anak yatim piatu, tiada emak ayah lagi). Begitu juga dengan Pak Aji. 

Apapun untuk mereka yang akan balik kampung nanti Mak Aji ingin berkongsi maklumat tentang persiapan untuk perjalanan jauh itu, yang dipetik,  diubah suai dan diterjemah daripada rencana dalam The Star seperti berikut:

Sekadar hiasan - Hanif mengangkat beg ke but kereta sebelum bertolak
balik ke KL dari rumah Along tempoh hari.

1. Periksa kenderaan anda
Pastikan kenderaan anda berada dalam keadaan sempurna terutama untuk perjalanan jauh. Selain memeriksa enjin, brek dan juga tayar perlu diteliti sama. Pastikan semua tayar termasuk tayar ganti diisi anginnya (Mak Aji selalu terlupa isi angin tayar spare!). Pastikan juga semua lampu terutama lampu isyarat menyala, wiper (tukar getah wiper jika perlu) dan hon berfungsi dengan baik.

2. Sediakan kit kecemasan
Setiap kenderaan mesti menyediakan kit kecemasan yang mengandungi reflective triangle, lampu suluh, jumper cable dan kit pertolongan cemas. Keadaan kecemasan boleh berlaku pada bila-bila masa, jadi pastikan anda bersedia untuk menghadapinya. Ingat bahawa accidents do not happen to others only, it can also happen to you too! 

3. Kemaskan barang-barang di but kereta
Yang idealnya kesemua barang disusun kemas agar tiada yang akan bergerak ke kiri dan ke kanan semasa dalam perjalanan. Ini akan menyebabkan bunyi bising yang akan mengganggu pemanduan.

4. Bawa makanan
Belilah makanan berbentuk snek dan minuman sehari sebelum anda bertolak. Ini untuk mengelak daripada terpaksa berpusu-pusu di stesen minyak untuk berebut membelinya. Anda juga boleh mengelak beratur panjang untuk membayar dan mengelak daripada tercari-cari tempat letak kereta. Tambahan pula, harga barangan di stesen minyak (kalau tidak percaya, cuba bandingkan!) tentunya lebih tinggi berbanding di kedai runcit berhampiran rumah anda.

5. Bawa barang yang mesra-kereta
Pastikan anda membawa tisu basah dan juga beg plastik sampah ke dalam kereta. Dua barang ini memang barang kemestian terutama jika anda mempunyai anak kecil. (Oh ya, bawa sekali plastik tambahan jika anak anda jenis yang mudah muntah).

6. Berhenti rehat
Gunakanlah sepenuhnya kemudahan R&R yang disediakan (memang itupun tujuannya!). Sebaik-baiknya berhentilah setiap dua jam (kerap samngat pula ya??) untuk meregangkan kaki anda dan membetulkan perjalanan darah (boleh mengelak thrombosis daripada berlaku - kes ekstrim). 

7. Bawalah muzik/halwa telinga yang anda pilih dan gemari
Tentunya anda akan terputus siaran radio di tempat-tempat tertentu sepanjang perjalanan. Sebagai alternatif, bawalah halwa telinga sendiri. Gunakanlah peluang ini untuk mendengar ceramah agama, zikir, ayat-ayat suci al-Quran yang membawa manfaat.

8.  Selidiklah sedikit
Dapatkan maklumat tentang waktu bertolak yang sesuai, yang disarankan oleh pihak berkuasa demi menjaga kelancaran lalu-lintas. Kemalangan dan kesesakan lalu-lintas berlaku apabila terdapat terlalu banyak kenderaan di jalan raya pada satu-satu masa.

9. Nikmatilah perjalanan anda
Pastikan sikap anda dan semua penumpang anda positif sepanjang perjalanan. Ini untuk memastikan perjalanan menyeronokkan. 

Sekadar itu sahaja untuk dikongsi. Semoga bermanfaat dan tidak dianggap leteran, he he!!

Sumber: http://star-motoring.com/TipGuides/Prepare-for-a-long-road-trip.aspx




2 comments:

Anonymous said...

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha, semoga ceria selalu. ;)

Ummu Madihah said...

Salam Aidil Adha buat Kasih sekeluarga juga. Moga bahagia selalu. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...