Followers

Friday 30 March 2012

Smartphones but Not-so-smart Owners!

Mak Aji terbaca berita dalam The Star tempoh hari yang menyebut tentang hal ini. Mak Aji terasa juga sebab Mak Aji pun terkena semasa berhijrah ke smartphone beberapa bulan lepas. Jadi, bagi anda yang belum berhijrah, berhati-hatilah agar tidak terkena seperti Mak Aji dan ramai lagi yang agak kurang 'bijak' berbanding telefonnya! 

Telefon yang lebih cerdik daripada tuannya!!

Ceritanya begini. Apabila kita mempunyai smartphone, kita diberitahu bahawa kita boleh melayari internet pada bila-bila masa sahaja. Namun begitu, kita 'lupa' atau tidak sedar yang penyedia perkhidmatan sudah sedia ada 'menghidupkan' packet data agar kita boleh berbuat demikian. Kecuali apabila kita sudah mempunyai akaun internet dengan penyedia perkhidmatan, alamat terkejut badaklah nanti apabila bil beratus, malah beribu yang sampai kepada kita!! Mak Aji baru sahaja membayar bil telefon biasa sebanyak seratus lebih, selang beberapa hari datang lagi pemberitahuan yang bil ada lagi yang belum bayar sebanyak tiga ratus lebih!! Biar betul!! Bila ditanyakan kepada penyedia perkhidmatan dan juga Along yang tahu sedikit tentang hal-hal sebegini, dia suruh dimatikan fungsi packet data yang memang pada asalnya dihidupkan pada telefon. 

Selepas itu baharulah bil telefon seperti biasa sahaja! Satu perkara sahaja yang Mak Aji berasa kurang berpuas hati - kalau telefon yang kurang cerdik dahulu tiada langsung masalah untuk menerima MMS, telefon cerdik ini tidak boleh terima MMS kecuali Mak Aji mendaftar akaun internet khusus untuk itu - tak payahhhhh! Menghabiskan boreh aja! Jadi Mak Aji minta sahaja kalau ada sesiapa hendak hantar MMS, hantar sahaja ke alamat e-mel, habis cerita. 

Antara kebaikan telefon cerdik ini yang Mak Aji suka, Mak Aji muat turun maklumat cuaca - jadi kalau hendak tahu cuaca baik atau tidak, tidak perlu menjenguk ke luar, tengok sahaja pada skrin telefon. Kalau hujan akan ditunjuknya hujan pada skrin (macam skrin kena hujan, dengan air menitik dan meleleh pada skrin), kalau cuaca baik, begitulah juga! Cerdik betul ya!! Seronok pulak orang tua ni memerhatikan - ralit!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...