Followers

Thursday 15 March 2012

Periuk Nasi Baharu Pak Aji

Semasa Mak Aji bertugas di JB, Mak Aji terpaksa beli periuk baharu, yang kecil cukup untuk dua tiga orang makan sahaja. Mak Aji terjumpa periuk nasi berikut di Pasar Smart, Plentong. Mak Aji gelar periuk cap kucing, cap yang agak biasa-biasalah, bukannya periuk cap buaya (kualiti terbaik kalau periuk biasa yang mak-mak kita pakai!). Ini rupanya dan harganya cuma sekitar RM30-an sahaja. Cuma yang kurang ialah periuk ini bukan jenis yang tidak melekat - harga pun murah, jangan mintak macam-macam! 

periuk cap' kucing'
Periuk baharu - cap 'buaya' sebab harga buaya!
Mak Aji tidak tahu yang sebenarnya Pak Aji sudah lama berkenan sebab dia tidak pernah menyebutnya. Mak Aji pun sudah lama suka, cuma bila tengok harga terus jadi tidak suka! Bila orang itu suka hendak membelinya, terus sahaja Mak Aji suka balik!!

Sekali pandang rupa periuk ini macam topi keledar anak-anak muda yang naik motor besar (kadang-kadang orang-orang tua, bukan muda sebab bila sudah tua baru mampu beli, yang muda pakai kapcai sahaja!!)! Periuk baharu, ada lampu LED lagi, jangan kata lampu kereta sahaja ada LED! Yang baharulah katakan, macam orang mudalah, cantik aja, kalau sudah tua, lunturlah cantiknya - alahai!! Tidak banyak beza periuk dengan orang ya?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...