Followers

Wednesday 21 March 2012

Anak Ayam Mula Menetas

Lama betul Mak Aji tidak bercerita fasal ayam kami. Bapa ayam sudah masuk ke kawasan pagar orang sebelah dan sudah tidak tahu hendak balik - sekarang menumpang tidur di atas pokok rambutan di laman orang. Kami memang cam suara kokokannya walaupun dari jauh! Pak Aji pun tidak menyebut hal itu kepada orang sebelah. Jadi tinggallah ibu ayam sendirian. Walau bagaimanapun ibu ayam bertelur, mengeram dan akhirnya anaknya menetas (oh,.... curang ya!!).

Pagi-pagi lagi hari ini Mak Aji terdengar suara anak ayam - sudah menetas rupanya. Entah berapa ekorlah anaknya. Belum lagi dijenguk - seronok juga dengan bunyi anak ayam ya!

Tiga sahaja yang hidup anak ayamnya.
Ibu dan anak ayam.
Ibu ayam banyak bertelur tetapi hanya tiga sahaja yang hidup. Pak Aji kata ada tiga ekor yang mati di dalam sarang kerana terpijak. Kata Pak Aji lagi, ini kes ibu muda yang belum pernah beranak, tidak tahu budget, hinggakan terpijak anak sendiri. Beranak sulunglah katakan. Agaknya bayi yang mati kerana lemas akibat terhimpit susu emaknya, macam inilah juga kesnya! Agaknyalah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...