Followers

Friday 2 March 2012

Jabit Jeruk dan Nanas dalam Tin

Petang semalam sebelum melangkah pulang dari pejabat, Mak Aji bertanyakan Pak Aji apa yang ingin dimakannya - pahit mulut katanya - mulut hendak makan tetapi semua makanan yang dimakan terasa pahit di tekak. Orang sakit memanglah begitu, hendak dibuat macam mana? Pak Aji menjawab - jabit jeruk! Mak Aji terasa hendak gelak pun ada, kasihan pun ada! Hendak tahu apa jabit jeruk? Untuk yang belum tahu jabit jeruk tu buah anggur jeruk seperti yang kita biasa beli timbang ikut gram tu! Puaslah Mak Aji berkeliling di Sungai Buloh mencari namun tidak terjumpa. Hendak tak hendak dibeli sahajalah fruit cocktail dalam tin dan nanas juga dalam tin (Pak Aji masa kecil agaknya bila demam itulah yang diminta dengan arwah maknya!!??). 

Teringatlah pula masa kecil-kecil dahulu. Kalau adalah mana-mana ahli keluarga yang demam, maka yang demam akan minta nasi air Panggung Rama (di bandar Pasir Puteh, Kelantan tempat Mak Aji membesar). Nasi air itulah yang paling laris di sana ketika itu. Maka arwah ayah akan sama ada bawa cetong (kole ayan saiz besar siap dengan penutupnya atau sia (mangkuk tingkat - satu sajalah, bukannya semua) untuk diisi nasi air. Arwah ayah tahu aja, yang demam seorang tetapi yang hendak menumpang sekali nasi air memang ramai, maka dibelinya banyak, cukup  untuk semua orang. Jadi seolah-olahnya kami menunggu-nunggu saja kalau ada sesiapa yang demam supaya dapat menumpang nasi airnya!! Bila orang demam sebut nak makan nasi air, yang lain semua senyum aja!! he he!

6 comments:

- dieyana - said...

hahah, kelakar la pak aji, nak makan jabit jeruk...;-) orang sakit, kena la p cari kan....:-)

Ummu Madihah said...

tulah pasal, sebut jabit jeruk dgn muka monyok, bunyi letih je, suara tak berapa nak keluar, serak-serak basah mcm penyanyi rock pulak tu!

AsiahRSC said...

Kena balik Kelantan beli tu Shimah!!!

Ummu Madihah said...

hai, jauh tu!!

Nuraihana said...

boleh je kalau mama nak kirim....hehehe....

Ummu Madihah said...

boleh jugak tu!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...