Followers

Friday 2 March 2012

Kisah Cuti

Alhamdulillah Pak Aji semakin sembuh - dia jarang sakit tetapi kalau sakit memang puas hati punya sakit. Semalam Mak Aji mula kerja semula setelah dua hari bekerja dikorbankan untuknya, hinggakan selesai semua cuti peruntukan tahun ini (setelah ditolak baki cuti untuk golden handshake - GCR - Gantian Cuti Rehat nanti). Selepas ini sehinggalah hari terakhir bekerja pada 29 Jun nanti, Mak Aji akan menjadi 'tunggul' di pejabat - cuti kapit ke tak kapit ke, kena kerja juga!

Bercakap pasal cuti, Mak Aji tempoh hari terbaca yang pada tahun lompat/tahun ini para pekerja di Malaysia mendapat jumlah cuti sebanyak sekurang-kurangnya 121 (daripada 366 hari - banyak tu!!) dan ini termasuklah hari minggu dan hari cuti umum. Tiga daripada cuti umum pula (Hari keputeraan Nabi Muhammad SAW 5 Feb., Hari Raya Puasa -19 Ogos dan Hari Malaysia - 16 Sept., jatuh pada hari Ahad, maka bertambahlah lagi jumlah cuti!

Ho ho ho balik kampung .......!!!
Cuti kapit yang Mak Aji maksudkan tadi ialah cuti panjang yang bersambung-sambung seperti cuti Hari Wilayah 1 Feb., Hari Keputeraan Nabi Muhammad SAW pada 5 Feb., dan Thaipusam pada 7 Feb. Maka berbondong-bondonglah warga Malaysia yang mengambil peluang balik kampung jauh ke, pergi bercuti bersama-sama keluarga ke, atau melepak sahaja (sampai hendak termuntah sebab tidak ke mana-mana!! he he!).

Muka boring nak termuntah sebab cuti tak ke mana!
Pada masa inilah bila menjelang sehari sebelum semua warga balik kerja semua lebuh raya penuh padat dengan pengguna jalan raya yang berpusu-pusu balik ke KL - tempat mencari rezeki.

Terasa begitu lambat masa berjalan, semakin ditunggu semakin terasa lambat!! Keputusan untuk pencen pilihan sudah muktamad, tiada lagi hendak pusing-pusing balik sebab borang sudah dihantar ke JPA. Mak Aji menunggu sahaja apa lagi urusan lain yang perlu diselesaikan sebelum melangkah keluar dari pejabat ini. Tinggal menunggu sahaja tiba masa yang ditunggu-tunggu!!!

Sumber foto: Bing

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...