Followers

Tuesday 27 March 2012

Abaya dari Jedah

Sepupu Pak Aji yang merupakan salah seorang jiran kami baru balik dari Mekah kerana menguruskan beberapa orang jemaah pergi umrah. Seperti biasa, dia membawa balik abaya dari sana. Sebelum Mak Aji bergerak pulang ke rumah petang semalam, dia menelefon mengajak Mak Aji ke rumah untuk minum air zam-zam sambil menjenguk abaya yang baru dibawa balik. 

Mak Aji sukakan abaya dari sana sebab jenis kainnya fursan - agak sedikit keras, berat, tebal dan tidak melekap di badan bila kita memakainya. Potongannya juga kembang, jadi untuk mereka yang berpinggul besar, tidaklah berasa agak conscious apabila memakainya dan berjalan di hadapan orang. Ini kerana kalau tidak kena gaya berjubah atau berabaya mungkin lebih menonjolkan susuk tubuh badan berbanding memakai baju kurung! Biasanya ini untuk kes jenis kain lembut yang boleh melekap ke badan, terutama sekali apabila ada elektrik statik kerana duduk lama di dalam bilik berhawa dingin! Jadi, awas dengan jenis kain jubah/abaya anda! 

Ini dua abaya yang sempat Mak Aji pilih!:

Abaya dengan corak macam batik di lengan dan di belakang.
Ini belakangnya!
Yang ini agak kurang jelaslah pulak.
Nampak tidak lengannya? Ada gabungan kain fursan dan lycra. Coraknya juga agak subtle
Sebenarnya Mak Aji sudah lama melupakan perangai lama yang asyik menjahit (hantar ke Batu Pahat untuk jahit sembat!) baju kurung. Sejak sekian lama memasang niat untuk berpencen, usah tunjuklah lagi kain pasang, sudah geleng kepala, tidak mahu lagi. Mak Aji sendiri dan juga pada mulanya dengan pujukan Pak Aji ingin berhijrah ke abaya/jubah. Pak Aji pula suka Mak Aji pakai abaya/jubah hitam. Jadi bila dia tengok Mak Aji pakai yang sebegini, sukalah dia! Sebenarnya inilah dia pakaian Mak Aji bila pencen nanti - Lady in black!! Apapun pada hari Jumaat ramai yang memakai abaya/jubah sebegini, termasuklah Mak Aji sendiri. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...