Followers

Saturday 17 March 2012

Pil Tidur

Baru sekejap sebut tentang pil tidur, Dr. Mercola sebut pula tentang kesan sampingan pil tidur, alahai!! Berikut ceritanya: 

Kajian terkini mendapati bahawa mereka yang mengambil pil tidur bukan sahaja meningkatkan risiko terhadap beberapa jenis kamser, malah hampir empat kali ganda lebih mungkin meninggal berbanding mereka yang tidak mengambil pil tidur ( yalah, makan pil ini kalau mati tu memang matilah juga, kan, cuma lebih cepat atau lebih lambat sedikit sahaja!).

Secara umumnya pil tidur hanya meningkatkan masa tidur anda selama beberapa minit sahaja dan anda juga tidak akan bangkit pada pagi esoknya dengan rasa lebih segar lagi. Sebagai tambahan anda akan berasa kurang siap siaga (alert) dan lebih berasa keliru (disoriented).

Kesan sampingan lain juga termasuklah halusinasi, berjalan semasa tidur, memandu semasa tidur (ya ke?? separuh sedar kut?), makan semasa tidur, amnesia dan kemurungan.

Pil tidur tidak mampu menyelesaikan masalah asal yang menyebabkan anda tidak dapat tidur; Jadi apa yang anda patut buat ialah anda harus memperbaik tabiat tidur serta suasana bilik tidur anda agar anda mampu mendapatkan kualiti tidur yang baik serta bangun keesokan paginya dengan segar bugar!!

Sumber maklumat dan foto: Mercola.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...