Followers

Tuesday 1 May 2012

Biar Betul!

Mak Aji terpanggil untuk menyebut tentang tentang sikap acuh tidak acuh pihak tertentu akan penggunaan bahasa yang betul di premis perniagaan. Memang pihak mereka sering memberi alasan bahawa mereka menggunakan bahasa Inggeris kerana masyarakat pengguna berbilang kaum dan papan tanda bertujuan agar semua pengguna faham apa yang mereka maksudkan (berapa keratlah mat saleh yang ada di sini? Bangsa Indo, Bangladesh, Vietnam adalah dan mereka bukannya faham bahasa Inggeris pun!). Kalau itulah alasan mereka, lihat sahaja papan tanda berikut:

Memang mengelirukan!
Entah apa benda 'priceker' itu?? Istilah baru ke apa?? Mak Aji faham yang apa yang mereka maksudkan ialah mesin pengimbas harga! Kalau itulah yang dimaksudkan, maka gunakanlah istilah itu! Kalau hendakkan sangat menggunakan istilah dalam bahasa Inggeris, maka gunakanlah juga dengan betul! - price checker atau price scanner

Tanda ini Mak Aji lihat di Pasaraya Econsave di Bandar Baru Sungai Buloh! Harap pihak pasaraya lebih prihatin pada masa hadapan, jangan main belasah sahaja!!


2 comments:

- dieyana - said...

Aduhai, apa priceker tu? apa salahnya eja betul, kan.:-(

Ummu Madihah said...

Tulah pasal, mrk x ambil kisah, main bubuh je!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...