Followers

Monday 30 April 2012

Pengorbanan yang Tidak Dihargai!

Seorang wanita dari Hicksville, Amerika Syarikat yang telah mendermakan buah pinggangnya kepada ketuanya yang sakit agar ketuanya mendapat pemindahan buah pinggang telah dibuang kerja selepas menjalani pembedahan tersebut.

Gambar sekadar hiasan.
Sebenarnya buah pinggang wanita itu tidak sepadan dengan buah pinggang ketuanya itu. Jadi berlakulah pertukaran tiga serangkai - mereka yang tidak boleh menderma buah pinggang (biasanya kerana jenis darah atau antibodi yang berbeza) kepada orang yang dihajati boleh menderma kepada orang lain  (complete stranger) manakala orang yang dihajati pula akan menerima buah pinggang lain daripada orang yang serasi dengannya sebagai ganti.

Walaupun buah pinggang wanita itu tidak dipindahkan terus kepada ketuanya, derma oleh wanita itu masih menyelamatkan nyawa ketuanya yang berjaya mendapat buah pinggang lain sebagai ganti. Menurut laporan, penderma buah pinggang tersebut telah kembali bekerja sebulan selepas pembedahan, tetapi terpaksa mengambil beberapa hari cuti sakit kerana pembedahan tersebut telah mengakibatkannya mengalami kerosakan pada saraf kaki, masalah penghadaman, dan masalah kesihatan mental.

Tidak lama selepas itu, mengikut kata wanita itu, ketuanya bersikap kasar dan acuh tidak acuh terhadapnya dan sering menyebut-nyebut tentang cuti sakit yang diambilnya. Berikutan dengan itu, pihak syarikat telah menamatkan perkhidmatannya dengan alasan prestasi kerja yang tidak memuaskan.

Catatan: Itulah dia contoh suatu pengorbanan besar yang dilakukan tetapi tidak dihargai langsung. Jadi, berbuat baik biarlah berpada-pada dan kena pada orangnya!!

Sumber: http://thestar.com.my/columnists/story.asp?file=/2012/4/30/columnists/butthenagain/11182182&sec=butthenagain

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...