Followers

Tuesday 3 April 2012

How Tempers Flare!

Apabila cuaca agak kurang menyelesakan dek kerana pagi-pagi lagi hujan turun, (dan ada kalanya sehingga sehari suntuk dan menyebabkan banjir sana-sini) maka sebagai pemandu kenderaan di KL ini, stres semasa memandu semakin terasa. Dengan cuaca yang kurang baik serta jalan agak licin, maka kecenderungan untuk berlakunya kemalangan jalan raya agak tinggi. Sejak sehari dua ini ada sahaja kemalangan di jalan raya menuju ke KL. Yang paling banyak kemalangan berangkai (chain collision - istilah baharu ciptaan sendiri!). 

Semasa balik petang tadi, di kawasan berdekatan dengan stesen komuter Sungai Buloh (menghala ke Kepong), berlaku lagi chain collision. Semasa Mak Aji melewatinya beberapa orang berdiri di luar tiga buah kereta. Seorang lelaki India sedang menerkam untuk menumbuk pemandu kereta yang melanggarnya (agaknyalah!). Sudahlah kereta 'cedera', silap gaya tuan kereta pula cedera kena belasah. Nasib baiklah beberapa orang lain berjaya menenangkannya! 

Di luar negara.
Di dalam negara kut?
Kesimpulannya: Dalam keadaan cuaca yang sebegini, amalkan pemanduan berhemah, perlahankan kenderaan, pastikan jarak antara kenderaan yang selamat! Keluarlah ke tempat kerja lebih awal agar tidak terkejar-kejar ke pejabat - biar lambat asal selamat!!      

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...