Followers

Wednesday 18 April 2012

Kereta Terbakar

Sekitar jam 6.45 petang semalam di jalan lapangan terbang Subang mengarah ke Lebuhraya Persekutuan kenderaan bergerak perlahan. Kami dalam perjalanan ke Subang Jaya kerana ingin menghadiri majlis di Masjid al-Falah. Mak Aji memang mengagak keadaan tersebut berlaku kerana itu sudah menjadi kebiasaan pada masa puncak - semua orang pulang dari tempat kerja. Tiba-tiba dari jauh kelihatan asap berkepul-kepul di laluan laju dan apabila semakin hampir Mak Aji terkejut melihat sebuah kereta yang menghala ke arah yang sama sedang marak terbakar. Jenis keretanya Peugeot yang agak sederhana saiz, modelnya entah apa.

Mak Aji cuma suspens janganlah ada pemandu yang berada di dalamnya kerana tidak sempat keluar! Setelah diperhati memang tiada sesiapa di dalamnya dan agaknya kereta itu terbakar sendiri kerana tiada kereta lain yang terlibat (kiranya berlaku perlanggaran sebelum itu). Kelihatan seorang pemuda Melayu melambai-lambai tangan agar pemandu kenderaan lain melalui jalan susur ke kiri untuk mengelak memandu hampir dengan kereta tersebut (takut meletup jika api sampai ke tangki minyak?)

Apapun alhamdulillah tiada siapa yang tercedera, cuma kereta yang rentung! Mak Aji pun agak keliru juga dengan betapa banyaknya kejadian kereta terbakar sejak kebelakangan ini - ada suara-suara yang menyatakan minyak yang kita pakai sekarang ini (RON 95) memang mudah menyebabkan kebakaran berbanding minyak mahal (RON 97 yang hanya orang kaya-kaya sahaja mampu beli!!). Wallahualam!!

Berikut foto yang sempat dirakam dari kereta (jadi wartawan tidak bertauliah, he he! So, never leave home without it - not your American Express, your camera!!):

Asap berkepul-kepul.

Alhamdulillah pemandu sempat menyelamatkan diri!!

Catatan: Foto memang kurang jelas kerana hujan renyai-renyai dan foto diambil dari dalam kereta.


2 comments:

Aida Salleh said...

takutnya tengok....semoga kita dihindari daripada kejadian sebegitu..aminnn....

Ummu Madihah said...

Memang menakutkan, dok terbayang kalau kita yang mengalaminya, lagilah dengan kita perempuan yang memandu sorang-sorang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...