Followers

Tuesday 13 March 2012

Menu Makan Malam - Sup Ikan Warna Biji Kundang??

Elok sahaja masak sup ikan Pak Aji, Mak Ajisiap untuk menghidang. Semasa membuka periuk, rupanya warna sup ikan biji kundang!! Ini rupanya:

Sup ikan merah dengan kuah purple
Hendak tahu mengapa warnanya begitu? Pak Aji masukkan pelbagai sayur, cendawan, tomato, cili api, dan lain-lain termasuklah kobis purple!! Dari situlah datangnya warnanya - whatever Pak Aji, walaupun warnanya pelik, rasanya sedap juga!!

Ulam geduak/kerdas dan temannya, budu

Burung merpati goreng bodoh - letak garam kunyit sahaja!

Ikan budu telur dadar - nampak tak ikannya yang sudah dikuis agar nampak
Kalau hendak tahu cara buat ikan budu telur dadar, begini caranya:
Pecahkan dua biji telur, potong bawang merah/bawang besar dan juga cili api (macam buat telur dadar biasa). Cuma jangan letak garam sebab ikan budu memang sudah sedia masin. Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak, tuang separuh telur dadar, tutup kuali dengan tutup periuk. Bila hampir masak (lembik sikit-sikit, letakkan seekor ikan budu yang sudah dibasuh bersih (sebab ikan ini bersalut banyak garam). Tutup kuali seketika, masukkan baki telur dan masaklah hingga telur dadar itu masak sepenuhnya. Hidangkan dengan nasi panas-panas!! Pastikan di luar hujan lebat, maka makin lajulah anda makan - tanpa sedar habis sepinggan penuh!!

2 comments:

MONIE said...

saya belajar daripda Hairani - goreng pekasam (juga bawang dan cili kering yg dipotong), apabila masak curah telur - samalah kita

Ummu Madihah said...

Utara ngan timur x byk beza, eh bedanya (he he he! - bos besar yg baru).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...