Followers

Saturday 27 October 2012

Kaki DIY - Pasang Penapis Air Sendiri

As-salam.

Sejak dua hari lepas kaki DIY di rumah ini, a.k.a Pak Aji sibuk membuat persiapan untuk memasang penapis air di ruang stor barang di belakang dapur. Setiap kali kaki DIY ini membuat projek, sentiasalah Mak Aji risau kalau-kalau projek tidak berjalan lancar, takut tidak kena sana-sini. Ini yang dibuatnya sepanjang beberapa hari lepas:

Ini penapis air yang dibeli di kedai hardware. Pasangnya sendiri.
Bukan cap ayam atau buaya tetapi cap kucing!
Sudah diletakkan ke posisinya.
Lubang digali untuk mencari sambunga paip airnya.
Ini penapis yang sudah disambung.
Lubang masih belum ditutup - mahu diuji dahulu agaknya,
manalah tahu jika ada masalah apa-apa.
Setelah ok barulah disimen semula.

Sebenarnya Pak Aji sudah agak lama teringinkan penapis air untuk satu rumah ini. Sebelum ini yang ada cuma penapis untuk mesin basuh sahaja dan juga dispenser air panas dan sejuk untuk air minuman. Air untuk mandi dan juga memasak masih belum bertapis. Semasa membeli baramng di kedai hardware dia bertanyakan harga penapis dan kebetulan ada yang ditawarkan dengan harga yang memang berpatutan, maka dibelinya terus. Harganya sekitar RM sahaja tetapi jenis yang tidak berjenama terkenal (cap kucing sahaja). Apapun, Mak Aji rasa memang murah kerana kalau ditinjau mana ada penapis bersaiz 9 inci yang boleh dibeli dengan harga sedemikian - harga barang termasuk pasang memang beribu ringgit!

Alhamdulillah penapis air sudah siap terpasang dan sekarang kami menikmati air bersih. Diharapkan tiadalah masalah dengan penapis ini, maklumlah pasang sendiri!



1 comment:

Anonymous said...

Salam, wow hebat boleh pasang sendiri!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...