Followers

Tuesday 3 July 2012

Merdeka Akhirnya

Apa rasanya sesudah pencen?? Itulah soalan yang sering diajukan setelah bergelar pesara bermula awal bulan ini. Rasa lega kerana tidak lagi terpaksa bergelut di jalan raya kerana bergegas ke pejabat (agar tidak mendapat surat cinta!). Rasa sayang meninggalkan organisasi tempat menyumbang tenaga demi sesuap nasi selama kurang sebulan 29 tahun. Rasa sedih meninggalkan rakan-rakan sepejabat yang sebahagian kecilnya dikenali sepanjang berkhidmat dan selebihnya ramai yang masih muda dan akan lebih lama lagi menyumbang tenaga. Rasa lega juga kerana tidak perlu lagi bekerja siang malam untuk Bulan Bahasa yang menuntut bukan sedikit komitmen!   

Kalau dahulu semasa bekerja ada bos besar, (KP-lah tu), pengarah jabatan dan  bos yang paling besar, suami! Kadangkala ada pertentangan dari segi arahan - bos ini suruh buat ini tetapi bos satu lagi mengarah agar dibuat yang lain - fenin, fenin dibuatnya! Sekarang ada hanya satu sahaja bos - bos yang ini boleh tahan juga karenahnya!! Apapun sekurang-kurangnya ada satu sahaja, legalah sedikit! 

Sekarang Mak Aji dalam proses menetapkan rutin harian, hendak dibuat apa dari pagi hingga ke malam. Tentulah bukan semua hal akan berjalan seperti yang dirancang tetapi sekurang-kurangnya ada garis panduan kasar, macam jadual waktu zaman kita sekolah dahululah! 

Yang pasti, orang yang paling gembira tentunya Pak Aji - "macam sungai balik muda," katanya, sebab berkepit sahaja ke sana ke mari - katanya, "orang pencen tak hendak ikut ke?" Mak Aji jawab, " orang dah lama pencen nak orang baru pencen ikut ke??" Akhirnya keluarlah kami berdua, berkepit (dah ada kawan usik - macam pengantin baru aje, he he!!). 

Satu sahaja harapan di hati - semoga amal ibadah akan lebih sempurna (terutama pada bulan Ramadan yang dinanti-nanti) dengan nikmat masa terluang yang dikurniakan semasa badan masih sihat, belum disinggah penyakit, lutut masih kuat dan sujud masih sempurna, insya-Allah!!


Semoga Allah SWT mengasihani hamba ini!



2 comments:

Aida Salleh said...

Bawalah balik semua kenangan indah dan tinggalkan di pejabat segala yg sakit dan menyakitkan.

Semoga hidup akak lebih gembira dan bahagia! Semoga lebih dekat dengan Allah.

Jangan lupakan kami ya!

Ummu Madihah said...

Betul tu!! Insya-Allah itulah yang diharap-harapkan!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...