Followers

Tuesday 10 July 2012

Hadiah dari Kok Kapok

Sebelum kami bertolak balik dari Kok Kapok, Thailand, emak kepada isteri Baba menghadiahkan seplastik beras kampung yang ditanam sendiri. Banyak kilo jugalah yang diberinya (lebih 5 kilo)! Segan pula Mak Aji sebab rata-ratanya penduduk kampung hidup dalam keadaan serba daif. Walaupun begitu, mereka cukup memuliakan tetamu! 

Isteri Baba ada menyebut yang yuran tadika di sana cuma RM2 sebulan!!! Mereka di sana tercengang apabila diberitahu bahawa kita di sini kalau sekali ke pasar raya untuk belanja barang dapur, akan berbelanja sampai beratus-ratus ringgit. Ini kerana mereka rata-ratanya kerja kampung yang kais pagi makan pagi. Sehari bekerja mendapat hasil cuma cukup untuk belanja sehari sahaja! 

Begitu jauh berbeza cara hidup mereka berbanding kehidupan kita yang secara relatifnya mewah dalam segala segi. Melihatkan keadaan kampung dan cara hidup mereka begitu menginsafkan. Betapa amat perlunya kita bersyukur dengan segala apa yang Allah SWT kurniakan kepada kita - jangan lupa segala apa yang ada pada kita hanya amanah dan pinjaman sahaja, yang bakal akan ditanya dari mana datangnya dan ke mana kita belanjakan!! 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...