Followers

Friday 11 July 2014

Palestin, Kami Bersamamu!

As-salam.

Sebak terasa hati sambil Mak Aji menulis entri ini. Sedang kita sibuk bersiap-siap untuk iftar, nun jauh di sana rakyat Palestin sibuk mengelak mortar! Menyaksikan foto-foto tragis yang terpapar di FB, air mata kita berderai mengenangkan nasib mereka. Kita di sini hanya mampu memanjatkan doa ke hadrat Allah SWT agar penderitaan mereka akan berakhir jua, amin!! Sementara kesudahan tiba, akan semakin bertambahlah bilangan syuhada gugur ke bumi! Damailah kalian semua, di syurga jua tempat kalian beristirahat!

Mak Aji ingin berkongsi sedikit kegembiraan pada pagi tadi. Entri blog Mak Aji tentang Ziarah ke Baitul Maqdis menarik minat rakan mantan sepejabat yang pernah bertugas di bahagian Majalah. Dia mencadangkan agar Mak Aji menyediakan catatan ringkas berdasarkan catatan Mak Aji di blog, berserta 6 keping foto agar dapat disiarkan dalam majalah terbitan sebuah penerbit. Dalam kesibukan orang pencen ini ke sana ke mari, selang sebulan dua jugalah baru rencana ringkas tersebut siap. Mak Aji tertunggu-tunggu juga akan apa-apa respons tetapi tiada berita yang diterima. 

Semasa Mak Aji memeriksa peti surat pada pagi ini, Mak Aji menerima sampul surat bersaiz besar - ini yang Mak Aji terima:

Senaskhah majalah Wadah Siswa - gratis!
Ini rencana yang diterbitkan itu.
Duit raya, yay!!
Dalam seronok menerima sedikit wang hasil tulisan yang tidak sepertinya ini, Mak Aji teringat-ingat akan Baitul Maqdis serta Gaza dan rakyat Palestin seluruhnya. Mereka yang Mak Aji jumpa semasa berkunjung ke sana, terutama semasa berulang-alik ke masjid sekarang sedang menghadapi saat getir dalam hidup mereka, di bulan Ramadan yang penuh barakah ini pula!! Terbayang juga Tel Aviv yang serba moden dengan bangunan pencakar langitnya, seumpama sebuah kota di Amerika Syarikat - sekarang haru-biru dengan tembakan daripada Al-Qassam! Sayu dan sedih mengenangkan nasib mereka. Kepada Allah SWT sahajalah kita berserah kerana sesungguhnya segala sesuatu yang berlaku itu hanyalah kerana itulah sebenarnya yang diperintahkan oleh-Nya!!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...