Followers

Monday 30 July 2012

My Asam Pedas Linda Onn

Hari Sabtu lepas Mak Aji sibuk dengan persiapan untuk perkahwinan Hanif di rumah adik di Ampang. Seharian di situ, langsung mereka mengajak Mak Aji berbuka sekali dengan mereka di My Asam Pedas Linda Onn berhampiran TESCO Ampang, cuba seberang lebuh raya MRR2 dari rumah mereka.

Mak Aji cuma pernah dengar tentang restoran ini dan mencubanya belum pernah. Pelbagai komen positif dan negatif diberikan rakan-rakan yang pernah berkunjung. Elok rasa sendiri!

Tempahan awal perlu dibuat kerana katanya restoran penuh pada bulan puasa. Adik memesan asam pedas ikan pari, ayam goreng, serta sotong bakar. 

Mak Aji tidak sempat merakam foto, jadi untuk entri kali ini, foto sumber lain digunakan: 

Taukenya di hadapan restoran.
Restoran Asam Pedas Linda Onn.
Sebesar-besar foto Linda Onn di hadapan restoran.
Asam pedas claypotnya.
Layannnnn!!

Semasa kami mula makan, Mak Aji perasan meja sebelah dipenuhi satu keluarga dan secara kebetulan semasa menoleh, Mak Aji ternampak Fauzi Nawawi dan keluarganya yang makan di sebelah meja kami. Lisdawati isterinya cukup sempoi dengan tanpa secalit mekap, jauh berbeza daripada rupa dalam TV. Tinggi rupanya mak cik ni, agak-agak lebih tinggi daripada suaminya!

Asam pedas ini pada Mak Aji agak sederhana dari segi rasanya. Harganya wallahualam sebab makan orang belanja. Mak Aji pernah makan asam pedas lain yang jauh lebih sedap. Yang tertinggi dari segi rasa pada senarai Mak Aji - Asam Pedas Pokok Besar di Taman Kota Laksamana, bandar Melaka (berhadapan dengan Asam Pedas Claypot - juga ramai pengunjung).

Selain itu Mak Aji masih terbayang-bayang kuah asam pedas yang disediakan oleh arwah Kak Nab dari Bahagian Buku Sekolah, tempat Mak Aji kerja dahulu (mantanlah katakan!). Semoga ruhnya dicucuri rahmat, al-Fatihah. Berapa ramai orang yang arwah bantu memudahkan kerja memasak (tuang sahaja kuahnya ke periuk, tunggu mengelegak, masukkan ikan. Tunggu masak - sedap sampai tak ingat dunia!!). 

Catatan: Rencah asam pedas dari Takbai masih ada, bolehlah pekena asam pedas Siam pula untuk berbuka, ya!

Sumber foto  : http://kerabatkenshiro.blogspot.com/2012/02/my-asam-pedas-linda-onn.html

                        http://knizam.com/full-set-asam-pedas-ikan-pari-linda-onn-asam-pedas-restaurant-ampang-                         kuala-lumpur-malaysia/


3 comments:

izla said...

petang ni buat masak asam pedas lah :)

Ummu Madihah said...

dah terbuka selera buat asam pedas ya!! Temankan dgn telur asin ngan tumis tauge, pasti ngan!

Ummu Madihah said...

ngam!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...