Followers

Sunday 27 November 2011

Keropok Ikan Paling Sedap

Mak Aji rasa hampir semua orang suka keropok ikan. Seorang kawan dari Surabaya, Ibu Dewi akan sentiasa memastikan bahawa ada keropok setiap kali beliau makan nasi! Cerita pasal keropok, pernahkah anda ke Kelantan atau Terengganu, ke pasar Siti Khadijah ke, ke Bazar Buluh Kubu ke, atau ke Pasar Payang dan tidak tahu jenama keropok yang paling sedap?? Ni Mak Aji nak bercerita sikit. Seingat Mak Aji, sejak arwah mak masih ada dan sehingga sekarang pun, kami masih tercari-cari keropok "cap ghamo" (di Kelantan tiada kupu-kupu, yang ada rama-rama saja!) - dengan kata lain, cap Kupu-kupu! Pernah tengok paketnya?? Ini dia:

Khepok cap Ghamo
Kuala Besut, Terengganu memang terkenal, sejak Mak Aji masih muda remaja lagi, sebagai tempat pengusaha keropok, juga satar. Pernah lihat satar? Ini dia:

Satar Ikan
Tempat itu jugalah tempat pelancong menaiki bot untuk ke Pulau Perhentian. Mak Aji pernah ke sana beberapa kali, tapi sudah terlalu lama. Yang pasti, ia salah satu pulau terindah yang Mak Aji pernah pergi. Mak Aji saja yang kurang minat sangat ke pantai. Sebaliknya lebih suka ke air terjun, sejuk dan nyaman, kulit pun tak terbakar kerana berjemur! (Mak Aji sudah terlalu biasa pergi ke sekolah (rendah) pada hari Ahad - dan beberapa hari berikutnya - dengan hidung berbelang-belang kerana terbakar dek matahari selepas ke pantai pada hari minggu (Jumaat). Tak syok kena gelak tau!

Berbalik ke cerita keropok, Mak Aji nak komen sedikit pasal keropok cap Kupu-kupu ni - Kalau diperhatikan, tiada langsung contact no. pada pek. Macam mana berniaga nak berkembang ni? Inilah yang Mak selalu perhatikan, terjumpa makanan sedap, nak cari lagi tak dapat - sebab tiada contact no.!! Kecewa betul! Tolonglah Mek Chik Cik Mahmood atau pengusaha lain yang sewaktu dengannya, letakkanlah no. untuk dihubungi, mudah kalau orang nak cari. Sekarang zaman langit terbuka, manalah tahu orang Amerika ke, Rusia ke yang pernah termakan keropok mahu pesan sekontena untuk rakyat Amerika, atau Rusia, mahu tak jadi jutawan taukeh keropok Mek Chik kan??

2 comments:

asrul said...

Ni keropok diusahakan oleh arwah Atok dan Nenek saya. Sekarang Pakcik saya ambil alih.

fowzi said...

Assalamualaikum Asrul. Boleh saya dapatkan no fon pakcik awak tu untuk urusan perniagaan keropok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...