Followers

Thursday 1 December 2011

Pendera Nirmala Bonat Sudah Menjadi Zombie

Beberapa tahun lepas kita dikejutkan dengan berita penderaan terhadap seorang pembantu rumah Indonesia, Nirmala Bonat oleh seorang warga kita, Yim Pek Ha.  Akibat penderaan teruk Nirmala yang asalnya kelihatan begini:

Nirmala - sebelum


menjadi begini:
Nirmala - selepas
Sebenarnya kecederaan bukanlah setakat tangan sahaja, tetapi juga di badan mangsa (tak tergamak untuk memaparkannya bahagian badannya). Yim Pek Ha dijatuhi hukuman penjara 18 tahun tetapi kemudiannya dikurangkan kepada 12 tahun. Mak Aji difahamkan bahawa dia bukan sahaja terpaksa berpisah dengan anak-anaknya (empat orang) malah rumahtangganya juga hancur. Keadaan tekanan emosi selain terpaksa menghuni penjara terbukti menjadi beban emosi yang terlalu berat untuk ditanggung olehnya sehingga mengalami kemurungan dan dimasukkan ke hospital psikiatri PPUM (Akhbar Metro hari ini).

Mak Aji bukannya nak membela sesiapa, baik yang didera mahupun yang didera. Apa-apapun, hal sebegini tidak seharusnya terjadi, manusia tidak boleh diperlakukan seumpama binatang, waima siapapun mereka itu, baik pembantu rumah atau selainnya. Apa yang kita lihat di sini penderaan fizikal yang memang jelas luka dan parutnya. Penderaan yang tidak kurang seriusnya (walaupun tiada kesan fizikal) ialah penderaan mental! Agaknya inilah yang boleh dikatakan sebagai hukum karma - yang baik dibalas baik, yang jahat dibalas jahat (atau kata lainnya - what you give is what you get). Ini gambar yang dirasakan sedikit sebanyak menjelaskan situasi semasa Yim Pek Ha:

Yim Pek Ha - semacam zombie

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...