Followers

Sunday 20 November 2011

Berebut Parking

Bila anak-anak sudah besar-besar dan masing-masing ada 'kuda' sendiri, maka akan timbullah masalah baru - tempat letak 'kuda'. Sekarang cuma ada dua sahaja tempat letak 'kuda' - 'kuda' Mak Aji dan kuda Pak Aji. 'Kuda' lain kenalah berpanas hujan. Mak Aji beritahu anak, "Buat kertas cadangan, hantar kepada bos, mohon kelulusan untuk buat tempat parking tambahan - bila mereka balik, barulah tak berebut parking. Kertas cadangan dah buat, bos sedang buat pertimbangan - tidak lama lagi bolehlah dapat kelulusan tu! Bos sedang pertimbangkan beberapa opsyen - yang paling penting kosnya.  

Yang Mak Aji kurang selesa, bila kita keluar saja, ada saja yang berada di rumah, sudah masuk parking kita - ini sudah lebeh! Jadi, Mak Aji perlu memainkan peranan juga agar 'kuda' Mak Aji tak perlu berpanas hujan. 

Sebenarnya ini semacam masalah 'sejagat' juga dalam kalangan keluarga yang ada anak yang sudah besar-besar. Yang lebih kritikal, meraka yang tinggal di kawasan perumahan, terutama sekali yang tinggal di lot tengah, yang parking cuma ada satu atau dua sahaja. Kalau ada 'kuda' lebih, sudah ada masalah parking. Apa lagi jika kawasan hadapan rumah menjadi laluan utama ke kawasan perumahan. Mahu agaknya bergaduh dengan jiran, parking punya pasal. Dalam hal begini tolak ansur paling penting. Masing-masing perlu saling faham memahami antara sesama jiran. Toleransi paling penting untuk memastikan agar suasana harmoni sentiasa berkekalan.

Sebenarnya masalah Mak Aji kecil saja berbanding orang lain, tidak melibatkan jiran pun. Apapun kita tunggu keputusan bos - jadi ke, tak jadi ke? Kalau jadi, taklah perlu kerap tukar getah wiper!

Parking depan rumah orang

Ni saja dihimpit, mungkin sebab tak bagi orang keluar!

Ni utk gertak org supaya tak parking di sini!!
Macam-macam hal bila sebut pasal parking ya! Yang penting, bila parking, masing-masing perlu ada etika. Tidak guna kalau pakai kereta hebat dan mahal, kalau tiada etika! Baik pakai kereta kecil dan murah tetapi berhemah!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...