Followers

Tuesday 22 November 2011

Kereta Kebal

Mak Aji baru tahu yang setiap kali pasukan bola sepak Malaysia bertarung di Indonesia, mereka terpaksa diangkut dengan kereta kebal - betapa fanatiknya penonton Indonesia! Sebaik sahaja selesai permainan mereka juga dinaikkan terus ke kapalterbang yang ditempah khas untuk mereka agar dapat segera pulang! Bola sepak ni Mak Aji kurang minat sangat, kalau dulu semasa arwah Mokhtar Dahari, Chin Aun dan Santokh Singh main untuk negara, pernahlah juga tengok dengan arwah ayah yang memang kaki bola. Arwah mak pun minat juga. Malam tadi sekadar menemankan anak menontonnya.

I
Inilah barakuda, kereta kebal/perisai yang mengangkut pemain kita!

Mak Aji juga terkejut dengan layanan para pegawai dari negara tersebut yang dikatakan lupa akan tanggungjawab mereka yang sepatutnya memudahkan urusan semua pegawai pasukan dari pelbagai negara semasa berada di sana untuk Sukan SEA. Mereka juga dikatakan turut taksub sama, sehinggakan menyebabkan penonton semakin menjadi-jadi. Ada ketikanya sikap mereka yang melemparkan kata-kata yang menyalitkan hati, contohnya dalam satu insiden melibatkan pemberita dari Malaysia yang dihalang masuk ke tempat acara berlangsung. Cuba rujuk sebuah rencana tulisan Wong Chun Wai dengan tajuk Shame on You! dalam ruangan On the Beat, dalam The Star hari ini! Agak-agaklah sikit!! Berikut sedutannya: 

     "This lack of finesse and unsporting behaviour reached an outrageous level when Malaysian   newsmen were banned from covering the last day of the swimming event.
An official identified as Chris Ardi Toruan forgot that his role was to ensure the smooth running of the event and instead turned into an instigator and almost caused a brawl.
The official in charge of gate entry was not only rude and threatening but yelled to the crowd: “Ini semua orang Malaysia! Tak ada otak semua. (These are all Malaysians, They don’t have brains.)”
He then reportedly turned to the small group of Malaysian journalists and said: “This is our country! If you don’t like it, you can get out!”"

Apapun,  syabas pasukan Harimau Muda atas kecemerlangan anda semua. Kami turut berbangga menjadi rakyat Malaysia!!


Elok saja berseluar panjang kan!

Awas!!! Grrr!!!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...