Followers

Sunday 27 November 2011

Here We Go Again!!

Sambil Mak Aji membuat posting ini jiran belakang rumah sedang sibuk mengendalikan majlis kahwin anak dara mereka. Muzik serta nyanyian karaoke sudah bermula seawal hari Jumaat lagi dan entah pukul berapa baru mereka selesai berpesta. Kata Pak Aji, malam tadi ruang kawasan rumah mereka dipenuhi dengan motosikal. Agaknya kaum kerabat mereka yang datang untuk membantu, mungkin juga untuk menyaksikan 'konsert karaoke' mereka. Sehingga jam 12 malam apabila Mak Aji masuk tidur, muzik masih bingit diiringi sorakan para penontonnya (ketika itu lagu duet, lelaki dan perempuan!). 
Semalam Mak Aji sedikit 'kong' sebab migraine yang agak teruk. Usaha mengelak makan pil tahan sakit terbantut kerana sudahlah sakit, ditambah pula dengan karaoke yang membingitkan!! Mereka memasak untuk jamuan hari ini dengan iringan karaoke! Kalaulah usaha memasak diiringi doa dan selawat ke, bukankah lebih baik?? Hai, macam mana agaknya untuk memenuhi jemputan nanti?? Tentunya dengan bersanding and all the works, mahu ke Pak Aji pergi nanti?? We have yet to see.

Malam tadi tak boleh tidur, malam ini we will be in for another round of sleepless night for sure! - mata dok terkebil-kebil - nak bubuh ear-plug rasa macam terpekak terus, macam seramlah pulak! Aiyohh what are we to do?? We should take the next available flight to Siberia!

How I wish weddings were more like Nor mentioned in her entry, Syawal 1432H in her blog (of her niece's). Barulah majlis berjalan dengan penuh mawaddat dan rahmat seperti yang sepatutnya. Majlis seperti ini seharusnya begitu sebab kesudahan yang baik akan hanya muncul setelah adanya permulaan yang baik!! I do pray for such a wedding too for my children. Sebenarnya usaha seumpama itu cuba dizahirkan semasa perkahwinan Along pada tahun 2006 lepas. Walau bagaimanapun usaha tidak berjaya sepenuhnya. Para jemputan berasa agak pelik apabila dihidangkan dengan lantunan qasidah, maulid serta nasyid yang diperdengarkan. Begitu juga pengasingan tempat duduk serta tempat mengambil makanan untuk lelaki dan perempuan. Akhirnya ada segelintir yang duduk bercampur-campur juga. Apapun usaha cuba dilaksanakan tetapi ada juga masalah dari segi pelaksanaan. Harapan agar usaha yang serupa pada masa hadapan akan membuahkan kejayaan, insya-Allah!!

2 comments:

Elham said...

InsyaAllah, by the time next walimah is due, Allah will give U more strength and will make things easier, for you have made the effort before...Nak melawan arus ni memang sangat susah kan?

Ummu Madihah said...

Insya-Allah!! Memang susah sangat nak melawan arus. However it's good to have others who share the same opinion about such things, alhamdulillah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...