Followers

Friday 25 November 2011

"Cool" Hen

Mak Aji rasa kita semua sudah terlalu biasa dengan peribahasa ini: "bertelur sebiji riuh sekampung."
Kalau belum biasa, maksudnya: seseorang yang mempunyai kekayaan yang sedikit tetapi sudah berasa bangga. Kalau kita perhatikan begitulah yang berlaku dalam kalangan ayam dan tidak kurang juga dalam kalangan manusia! Kita cerita lain kalilah ya tentang perangai manusia. Kali ini Mak Aji nak cerita tentang ibu ayam Mak Aji. Sejak mula-mula ayam ini menjadi ahli keluarga kami, ayam ini memang cool! Bila bapa ayam sibuk keluar masuk ke dalam kotak yang Pak Aji sediakan untuk ibu ayam bertelur, ibu ayam buat derkk aje! Mak Aji macam tak ada dengar pun ibu ayam berketak, tak adalah sampai riuh sekampung. Tahu-tahu saja ibu ayam bertelur sebiji! Terkejut kami. Kami cuma perasan mulutnya agak ternganga sikit dan lehernya bergerak-gerak, tapi tak adalah bising mulutnya! Setelah beberapa hari, cuba lihat hasilnya:

Telur ayam empat biji
Kita manusia jangan ikut resmi ayam yang biasa seperti pada peribahasa ini. Sebaliknya ikutlah resmi ayam Mak Aji, cool dan selamba sahaja. Dengan kata lain tawaduk!!

Now let's have a close look at my very own cool hen!

The cool hen!!
Finally, for every cool hen, of course there's an equally-cool rooster as a faithful companion. Here's a closer look at him!!

"What in heaven's name is she doing in our house???", says the equally-cool rooster!!
Insya-Allah soon we will have a further addition to our family!!  One big happy family!

2 comments:

AsiahRSC said...

Beautiful couple ... sebab tu cool jer ... You dah pesan awal-awal jangan bising ye...

Ummu Madihah said...

Tulah, tak sangka mendengar cakap!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...