Followers

Monday 21 November 2011

Buah Tangan dari Kampung

Pak Aji baru balik dari kampung atas urusan keluarga. Seperti biasa, bermacam-macam ole-ole dibawa pulang. Yang hampir pasti dibawa balik beras Siam cap burung serindit seperti dibawah:

Beras Siam cap burung serindit

Sebenarnya Mak Aji sejak kecil sudah terbiasa dengan beras Siam. Beras tempatan Mak Aji makan juga, cuma kurang puas sedikit. Kalau di Kelantan nasi berlauk yang dijual untuk sarapan pagi pun menggunakan beras Siam. Tidak lupa juga Pak Aji bawa sayur segar, sayur kampung (yang ditanam orang kampung, tanpa racun) seperti kacang botol (kacang botol yang ditanam sendiri sudah mula berbunga), timun, asam limau nipis. Kali ini Pak Aji beli juga ubi badak. Pernah dengar nama ubi badak?? Memang saiznya agak badak. Dari saiz itulah datangnya namanya (agaknya). Berikut gambar ubi badak yang direbus, dimakan dengan kelapa dan gula. 

Ubi badak putih

Pak Aji juga beli akok. Sebenarnya sudah agak lama Mak Aji tidak makan akok. Kali terakhir makan semasa Mak Aji balik kampung beberapa bulan lepas. Ini gambarnya akok yang dibeli:

Akok
Dalam hal akok ni, teringat Mak Aji suatu cerita tentang kawan Kak Long yang datang ke kampung kami. Kami ke pasar, terlihat akok lalu nak membelinya. Kawan Kak Long sibuk nak membeli akok yang nampak tegang elok, kurang kedutnya. Kak Long sempat berbisik bahawa akok yang sedap sebenarnya yang kelihatan agak 'tua', berkedut!!  Cukup berkedut tak yang ini?? Kalau cukup 'tua', sedap, macam kelapa tua yang diparut dan diperah santannya - cukup lemak!!

2 comments:

AsiahRSC said...

Shimah, I kalau gi Terengganu pun balik punggah sayur kampong...memang pure dari kampong yang tak kena racun...

Ummu Madihah said...

Memang, setuju sangat. Kawan bawa balik timun, bendi, jagung muda, cili api.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...