Followers

Wednesday 10 April 2013

Alhamdulillah Pain-free Solat

As-salam.

Sudah sekitar seminggu Mak Aji sakit betis dan sejak semalam kami berkira-kira untuk balik kampung lagi untuk berusaha mengubatinya. Rencana untuk balik kami tangguh sebab menunggu kerusi laman yang ditempah untuk dihantar - takut tiada siapa yang akan 'menyambutnya'. 

Barang yang sepatutnya dihantar esok dapat dihantar pada hari ini, jadi kononnya selepas selesai berkemas baju akan balik kampunglah kami. Yang peliknya sebaik sahaja Mak Aji masuk ke bilik air untuk mengangkat wudu untuk solat Zuhur, sakit betis tidak terasa. Keluar dari bilik air juga tidak terasa. Ketika solat Zuhur juga tidak terasa. Alhamdulillah solat dapat disempurnakan tanpa rasa sakit lagi!!

Mak Aji terfikir-fikir balik tentang apa punca asal sakit - seingat Mak Aji sakit bermula selepas Mak Aji mengangkat batu-bata untuk membuat hiway dari arbor ke pergola tempoh hari. Sakitnya berpanjangan sehingga sebelum tengah hari tadi. Yang ajaibnya sakit hilang setelah selepas sekali lagi Mak Aji angkat batu-bata untuk menambah ruang untuk diletak kerusi laman!

Teringat pula cerita Hindustan (pun ada kawan baik Mak Aji juga yang suaminya amnesia selama 17 tahun kerana dipukul orang. Dia baik setelah terjatuh dan terhantuk kepalanya!!) yang watak hero terkena amnesia kerana terhantuk kepala (contohlah!) dan hanya pulih semula kerana terhantuk kepala juga! Mak Aji sebelum mendengar kisah kawan ini memang agak sceptical. tetapi ini memang boleh benar-benar berlaku!! Mak Aji pun agaknya mengalami perkara yang sama! 

Ini dia rupa hiway yang dimaksudkan dan batu-bata yang disusun untuk menjadi tempat letak kerusi laman:

Hiway refleksologi yang dimaksudkan.
Perhatikan batu-bata yang disusun sebagai alas kerusi laman.
Juga hiway baru untuk ke kerusi laman.

Rupa-rupanya hiway punya pasal sakit kaki akibatnya. Apapun alhamdulillah sakit sudah hilang - daripada Allah datangnya sakit dan dengan kehendak-Nya jua sakit hilang!! Alhamdulillah kerana sakit dan juga kerana hilang sakit. Kedua-duanya membawa banyak hikmah kepada diri ini!





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...