Followers

Wednesday 22 August 2012

Kucing

As-salam.

Semasa Mak Aji anak dara, Mak Aji ada membela kucing, kucing kampung sahaja yang pandai membuang hajatnya di luar tanpa perlu dibeli pasir, sangkar serta makanan berbeli dan segala bagai! Sejak beranak pinak, tiadalah lagi kucing di rumah sebab alasannya - terlalu sibuk membela anak, tidak terbela lagi kucing! (walaupun anak-anak sering meminta agar dibela kucing). 

Sekitar sebulan lalu, seekor kucing kampung datang ke rumah dengan dua anak kecilnya. Pada mulanya agak takut-takut sebab Mak Aji tidak melayannya. Walaupun begitu, anak-anak sibuk membeli makanan kucing dan meletaknya di porch, maka kucing anak-beranak pun mulalah berumah di porch. Mak Aji bukan apa, Mak Aji sering terbaca anak kecil orang dilanggar di porch semasa keluar masuk kereta. Mak Aji tidak mahu perkara yang sama berlaku pada anak kucing! 

Beberapa hari lepas sebelum raya, salah seekor anak kucing memang terkena lenyek (sampai mati) dengan tayar kereta semasa anak-anak keluar dari porch - Mak Aji baru sahaja diberitahu hal itu (memang mereka tahu akan kena marah siap dengan I told you so!!). 

Hendak dibuang kucing kasihan pulak, hendak terus dibela, takut perkara yang sama berlaku lagi! Sekarang semua jeriji di pintu hadapan, sisi dan belakang siap berpasang jaring agar kucing tidak masuk ke rumah (kalau tak, habis sofa den dicakarnya!). 

Berpasang jaring separuh ketinggian jeriji.
Ini baru betul kucing tidur! - betul-betul di pintu hadapan rumah!

Macam mana hendak dibuat ini ya?? Hadapan rumah sudah berbau kucing. Ada ketikanya tulang ayam dibawanya ke tempat alas kaki di pintu rumah - bau hanyir menyambut tetamu datang ke rumah! Haisyyy!!!



2 comments:

MONIE said...

saya pernah guna taktik ni = masauk air berwarna merah dalam botol mineral... letak je di sudut yg kita tak nak kucing datang... (tapi kucing langsung tak berani masuk pagar rumah) berkesan juga 6 bulan... pastu depa mai juga

Ummu Madihah said...

Oh, ini petua baru nampaknya! Baru kejap ni Boy bawa pergi kucing, most probably hantar kat kws pasar mlm paya jaras, kat situ senang nak cari makan. Dalam hati terasa mcm kejam aja! Apa nak buat, x larat nak layan, pun takut pisang berbuah dua kali, x pasal2 mati lagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...