Followers

Thursday 21 June 2012

Gubahan Bunga Mesra Alam

Mak Aji baru tahu yang gabus yang digunakan untuk bunga hidup rupanya kurang mesra alam! Itu mengikut guru kami, Sally. Kalau gabus untuk bunga kering, lebih kurang jugalah kut?? Apapun dia lantas mengajar kami cara menghasilkan gubahan bunga hidup tanpa menggunakan gabus!?

Setelah berhempas pulas, inilah hasilnya:

Gubahan bunga hiduptanpa gabus!

Untuk gubahan menggunakan pasu kaca yang seperti ini, biasanya bahagian pasu dibalut dengan daun seperti ini sebelum dimasukkan gabus /sepan basah (untuk kaedah biasa).

Kaedah biasa menggunakan sepan basah

Untuk menghasilkan gubahan di atas, kami terlebih dahulu membuat rangka kayu yang diikat dengan pengikat plastik (kalau kita beli barang di Mydin, jurujual ikat beg plastik barang kita dengan tali plastik inilah!). Nampak tidak hujung-hujung rangka kayu di leher pasu?? Rangka ini penting sebenarnya agar bunga dan daunan tidak bergerak-gerak. Jaringan ranting kayu perlu rapat agar gubahan bunga stabil dan bunga serta daun tidak lari kedudukannya! Menghasilkan rangkanyalah yang memakan masa. Sudah dibuat separuh jalan, bunga tidak mahu diam, asyik senget. Keluarkan semula, tambah lagi ranting! Bila sudah agak rapat, barulah bermula dan terus menyiapkankan gubahan. 

Siapa kata dalam gubahan kita tidak perlu mesra alam?? 

Catatan: Mak Aji suka ranting yang berlingkar ke atas. Itu termasuk bentuk (form) yang diajar.





2 comments:

izla said...

saya memang fail kalau bab2 gubah bunga ni. tak kreatif mak saya kata

Ummu Madihah said...

Insya-Allah kalau ada ilmunya, akan keluarlah bakat terendam tu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...