Followers

Friday 1 June 2012

Berjalan di Hutan Baik untuk Kesihatan

Jika anda pernah berjalan di hutan, tentu anda tahu betapa menyegarkan udara di situ. Selain membuat anda berasa segar dan seronok, dari segi saintifiknya berjalan di hutan memang baik untuk kesihatan anda! Orang Jepun menggelarnya shinrin-yoku. Jika diterjemahkan, ia bermakna "mandi di hutan". Sekarang para saintis mendapati bahawa mandi di hutan membawa faedah dari segi fisiologi dan juga psikologi!

Antara faktor yang dikenal pasti sebagai manfaat yang diperoleh daripada berjalan di hutan (atau taman) ialah udara yang bersih, suasana yang agak sunyi, jauh daripada keriuhan kota serta peluang untuk anda mengasingkan diri daripada orang ramai. Sekolah Perubatan Nippon di Jepun pula mengemukakan teori lain pula tentang hal ini - manfaat diperoleh kerana secara semula jadinya, pokok mengeluarkan minyak pati (essential oils) terus ke udara yang dihirup mereka yang berjalan di hutan (juga di taman).

Mereka ni hari-hari berjalan di hutan, kita bila lagi?? Jangan ada pacat sudah!!
Yang berkerusi roda pun 'berjalan' di hutan.


Catatan: Hujung minggu ini kalau tiada rancangan ke mana-mana, jom kita ke Ulu Yam ke, ke Taman Pertanian Bukit Cerakah (masih beroperasi ke??), ke Hutan Simpan Kepong atau Taman Tasik Perdana, Taman Tasik Titiwangsa untuk menghirup udara segar!! Jom!!


4 comments:

AsiahRSC said...

Boleh juga panjat Bukit Broga ... Dekat kat tempat I tapi tak pernah naik lagi

Ummu Madihah said...

Boleh cuba tu!

izla said...

ke bukit cerakah mmg dah ada dalam planning. kami pon nak sihat :)

Ummu Madihah said...

bagus, bagus, bagus!! Zarif ngan abangnya tentu suka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...