Followers

Saturday 16 June 2012

Dijon Mustard

Beberapa minggu lepas, Mak Aji terkedu sekejap apabila melihat satu rancangan di Asian Food Channel tentang cara-cara membuat Dijon Mustard. Memang terang dan jelas dia menggunakan dry white wine!! Alamak, apa halnya dengan kita yang makan makanan segera yang diletakkan dijon mustard, adakah ini versi yang halal atau tidak wei??? 

Setelah itu Mak Aji semak-semak resepi dijon mustard lain di alam maya - memang sah letak dry white wine. Ada juga yang ada tambahan rice wine vinegar lagi!! Setakat ini Mak Aji masihlah belum lagi beli dijon mustard sendiri. Yang adanya, makan makanan di luar yang ada letak benda itu. Sekarang, sudah naik takut hendak makan makanan yang ada letak benda itu!! Anda bagaimana???


Antara contoh dijon mustard yang ada di kedai.

Dijon mustard biasa kita lihat digunakan sebagai salad dressing seperti ini: 


Salad kentang dengan dijon mustard.

atau sebagai penambah rasa di burger dan juga hotdog seperti ini:

Hot dog dengan sos dijon mustard.

Kalau macam ini gayanya kenalah makan di rumah sahaja kecuali kalau terpaksa, nescaya lebih selamat. Sekarang hendak makan pun susah. Hendak keluar sendiri-sendiri pun susah, terlalu banyak kes culik, samun dan rogol. Yang terkini, di tempat letak kereta di kompleks membeli-belah! 

Katanya peratus jenayah turun, tetapi makin banyak kes yang pelik-pelik sebegini yang berlaku sekarang. Jadi, moral ceritanya, kalau perempuan, eloklah di rumah sahajalah kita. Tidaklah payah keluar-keluar kecuali kalau terpaksa sahaja! 

Catatan: Dari segi seni kulinari, Dijon merujuk cara mustard disediakan, yang berasal dari kawasan Dijon di Perancis. Resipi asalnya menggunakan wain putih dan biji sawi berwarna coklat yang dikisar serta dicampur bahan-bahan lain. Warna Dijon mustard kuning pucat dan rupanya agak berkrim. Biji sawi hitam juga boleh digunakan untuk resepi ini. Suatu masa dahulu hanya Dijon mustard yang diperbuat di Dijon, Perancis sahaja yang dinamai Dijon mustard tetapi sekarang nama itu sudah semakin luas penggunaannya kepada mana-mana mustard yang menggunakan resipi asasnya juga (Dipetik dan diterjemah dari http://culinaryarts.about.com/od/glossary/g/Dijon.htm).   


Sumber foto: Google images.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...