Followers

Wednesday 13 June 2012

Gubahan Bentuk Formal Linear

Pertama-tamanya untuk gubahan ini, Sally mulakan dengan teori di sebalik gubahan ini. Teori amat penting diketahui agar tidak tersesat jalan! Banyak elemen yang perlu diambil kira sebelum menghasilkan gubahan ini! Antaranya ruang, warna, pergerakan, bekas bunga, suasana dan banyak lagi....... Kita lihat dahulu hasil karya Mak Aji:

Hasil yang siap - pun sayang foto agak kurang terang!

Berikut pula foto lain dari dekat:

Dari dekat agar lebih jelas.
Manis warna bunga anthurium (boy flower - see the resemblance??
 - thus the name!
)

Pada peringkat awal Mak Aji disuruh buat lakaran tentang gambaran gubahan yang ingin dihasilkan. Setelah dikomen dan diberi tunjuk ajar, barulah benar-benar menghasilkannya! 

Suatu perkara yang menarik - Sally suruh cucuk dawai pada leher batang bunga anthurium agar boleh dilentur bagai ahli jimnastik! Setelah dicucuk dawai, dilentukkannya hinggakan Mak Aji kata - "ini memang berfikir betul-betul di luar kotak!" - dibuatnya sampai melentik - perhatikan foto paling atas! Begitu kreatif Sally ini! 

Sebagai makluman tambahan, hari ini Mak Aji jumpa lagi seorang pelajar yang asalnya dari Banjarmasin,  Sumatera, Indonesia, seorang pelajar bidang perakaunan di sebuah kolej swasta di KL. Dia berbangsa Cina dan fasih berbahasa Melayu - rupa 'sebiji' Cina tetapi cakap 'sebiji' Melayu!! Memang international sifatnya pelajar Sally ini!! Tidak rugi belajar daripada guru yang begini!

Catatan: Kursus kali ini memang menuntut agar Mak Aji betul-betul berfikir di luar kotak, malah jauh di luar kotak (jangan sampai lupa hendak balik semula ke kotak, dek kerana jauh sangat pergi, he he he!). Kalau orang muda lebih lagilah kreatifnya berbanding ayam tua ini!!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...